Jizerská padesátka na koloběžce
Jan Svoboda
black
Ne
Trasa legendární Jizerské padesátky vás provede krásnou přírodou Jizerských hor, shodná trasa jako u běžkařského závodu nabízí několik míst z zastavení na občerstvení nebo vyhlídky.

Parkoviště P1, které je nejblíže lyžařskému stadionu v Bedřichově.

Náročná trasa vede po asfaltových, šotolinových a lesních cestách, většina trasy je bez problémů sjízdná pro turistickou koloběžku (pouze dva krátké úseky je potřeba zvýšené opatrnosti kvůli kamenitým lesním cestám). Profil trati odpovídá horám, určitě je dobré mít na projetí trasy rezervován i čas na odpočinek a občerstvení.

Z parkoviště P1 se vydejte vpravo, po několika metrech odbočte vlevo do útrob bedřichovského stadionu. Napojte se na žlutou turistickou stezku, po které začnete stoupat do Jizerských hor. Po žluté turistické stezce dojedete k rozcestí U nové louky, na kterém žlutou turistickou stezku opustíte odbočením vlevo (napojíte se tak na modrou turistickou stezku). Po přibližně půl kilometru odbočte na prvním rozcestí vpravo (opustíte tak modrou turistickou stezku), po přibližně dvou kilometrech dorazíte na rozcestí Za přehradou, kde najede odbočením vlevo opět na žlutou turistickou stezku.

Po několika set metrech na žluté turistické stezce ji opusťte na rozcestí Pod Olivetskou horou, kde se odbočením vpravo napojíte na modrou turistickou stezku, po které přejedete přes Olivetskou horu až k rozcestí Bílá Kuchyně. Na tomto rozcestí odbočte vpravo, napojíte se tak na cyklotrasu Hřebenovka, po které projedete rozcestí Hřebínek, Točna, Pod Ptačími kupami a U Tetřeví boudy. Na tomto rozcestí odbočce vpravo, stále po cyklotrase Hřebenovka projede přes rozcestí Na Žďárku, Nad Černým potokem, Čihadla, U Knejpy a Na Knejpě. Na rozcestí Na Knejpě se držte stále cyklotrasy Hřebenovka, která se stáčí doprava. Objedete z jižní strany horu Jizeru, na rozcestí U Studánky najedete vlevo na hlavní silnici, kterou po chvilce opustíte odbočením vpravo na první možné odbočce (opustíte tak i cyklotrasu Hřebenovka).

Po několika desítkách metrech přijedete k rozcestí U sv. Kryštofa, na kterém odbočením vpravo najedete na Cestu pod Černým vrchem. Po této cestě pokračujte až k rozcestí Jezdecká cesta, na kterém se odbočením vlevo napojíte na žlutou turistickou stezku. Po žluté projedete rovně přes rozcestí Promenádní - u bunkru až do Jizerky (od rozcestí Promenádní - u bunkru je asi půlkilometrové klesání obtížným kamenitým terénem, který je sjízdný s velkou opatrností) . Na hlavní silnici v Jizerce se napojíte odbočením doprava opět na cyklotrasu Hřebenovka, po které vystoupáte na parkoviště Jizerka - Mořina. U autobusové zastávky odbočte vpravo na Promenádní cestu, po které pojedete přibližně sedm kilometrů.

Na konci Promenádní cesty zahněte vlevo, opět se napojíte na cyklotrasu Hřebenovka, která vás dovede do Snědavy. Za snědavským parkovištěm se odbočením vlevo napojíte na červenou turistickou stezku, po které objedete horu Jizeru ze severu. Dojedete tak podruhé na rozcestí Na Knejpě, kde zahnete vpravo, na první možné odbočce zahněte vlevo (dostanete se tak také podruhé na rozcestí Čihadla). Rozcestí Čihadla projeďte rovně, najedete tak na cyklotrasu č. 3022, po které přes rozcestí Rozmezí, Kristiánovská cesta, Kristiánov, Pod Kristiánovem a Blatný rybník dojedete k zámečku Nová Louka.

Od zámečku Nová Louka pokračujte ještě kousek po cyklotrase č. 3022, na první možné odbočce za rozcestím Nová Louka odbočce vpravo, žlutá turistická stezka vás dovede na rozcestí U Nové Louky, po odbočení vlevo stále po žluté dojedete zpět do bedřichovského stadionu.

Jizerská padesátka, https://jiz50.cz

Občerstvení Hřebínek, https://www.kudyznudy.cz/aktivity/hrebinek-v-jizerskych-horach

Horská stanice Knajpa, https://www.kudyznudy.cz/aktivity/horska-stanice-knajpa

Osada Jizerka v Jizerských horách, https://www.kudyznudy.cz/aktivity/osada-jizerka-v-jizerskych-horach