Kolem Žďáru
Petr Bezchleba
blue
Krásná trasa kolem města Žďáru nad Sázavou se zajímavými místy k zastavení i odpočinku. Na trase je možnost občerstvení a je ideální pro rodiny s dětmi. Trasa je formou okruhu.

Trasa začíná v centru města Žďár nad Sázavou u Městského úřadu, kde lze zaparkovat, kam lze dojet autobusem. V blízkosti je kulturní dům.

Nenáročná trasa především po asfaltových lesních cestách. Cca 2 km po lesní hliněné cestě.

Z parkoviště za kulturním domem ve Žďáře nad Sázavou se vydáte vlevo po hlavní silnici přes most. Hned za mostem odbočíte vpravo a jedete podél řeky Sázavy, kterou máte po pravé ruce.

Úzkou cestou mezi domy se dostanete do parku na Farských humnech, kde se držíte opět vpravo u řeky a jedete přes další, tentokrát dřevěný most. Hned za mostem se dáte doleva a jedete po cyklostezce, která vás svede podjezdem pod silnicí a vyvede vás u Penny marketu. Zde přejedete silnici a napojíte se opět na cyklostezku, která vás vede kolem zahrádek po pravé ruce a nalevo máte opět řeku Sázavu. Podjedete pod železničním viaduktem a cca po 300m cyklostezka končí.

Zde se dáte doprava a následně po pár metrech doleva a podél silnice sjedete do obce Hamry, kde na prvním přechodu pro chodce převedete své stroje a zamíříte směrem do obce a napojíte se na Hamerský okruh, značený žlutou turistickou značkou, který vás u autobusové zastávky odkloní doprava mezi domy. Po zhruba 500 m se dostane k silnici.

Pokud si chcete odpočinout , tak přímo před očima cca 150m od silnice, máte sochu Hamroně. Socha od žďárského umělce Michala Olšiaka. Budete pokračovat dál podél silnice po cyklostezce dolů z kopce. Přehoupnete se přes mírný kopeček a sjedete zase dolů, kde hned pod tímto krátkým kopečkem vás čeká odbočka vpravo pod železniční viadukt a cesta vede vzhůru sice krátkým, ale dosti prudkým stoupáním. Nahoře se držíte vpravo a po asfaltové cestě směřujete mezi poli k lesu. Zde se cesta lehce zhorší, ale pořád je zpevněná. Po cestě dojedete k jezírku Vápenice, ke kterému se váže stará pověst o jeho vzniku. Od jezírka pojedete směr Pilská nádrž po žluté a zelené značce.

Z Pilské nádrže pokračujete zpět do centra Žďáru nad Sázavou po cyklostezce podél řeky Sázavy, pod Pilskou nádrží se ještě můžete zastavit u památného stromu Lípy malolisté. Dále Vás již cyklostezka povede kolem Dvoru Lyra, Bránského rybníka, fotbalových hřišť zpět ke Kulturnímu domu a parkovišti odkud jste startovali.

park Farská humna ve Žďáře nad Sázavou - dětské hřiště, odpočinek

socha Michala Olšiaka: Hamroň - jedna ze soch místního sochaře

jezírko Vápenice - klidné místo k odpočinku

studánka Salvátor - osvěžení po cestě

rekreační areál Pilská nádrž - občerstvení, dětská hřiště, koupání

památný strom za firmou TOKOZ - lípa malolistá

Modelové království - modely vláčků a krajiny Žďáru nad Sázavou v kulturním domě