Podkleťský tréninkový okruh
Jaryn Pavel
blue
Takový normální okruh po jihočeském venkově mezi Velešínem a Zlatou Korunou s výhledem na Kleť

železniční stanice Velešín

Lehká až střední trasa vedoucí po vedlejších silnicích po kvalitním asfaltu s malým provozem. S několika kopečky vhodnými pro zlepšení kondice. Trasu si můžete zkrátit o cca 7 km, viz tipy.

Start na vlakovém nádraží Velešín, kde staví vlaky od Českých Budějovic, nebo se dá bez problémů zaparkovat auto. Vyjedete směr Velešín a ještě v obci odbočíte doleva směr Skřidla. Za železničním přejezdem pokračujete rovně do Skřidel, kde vždy, když to jde, odbočíte vpravo a u posledního domu zamiřte směrem k silážní jámě, (ne vlevo) což zní hůř, než vypadá  Přes pole vede poměrně kvalitní asfaltka až do Horních Svinců. Jedinou možnou cestou se dostanete do Prostředních Svinců, ve kterých přejedete rovně hlavní silnici a konečně navštívíte i Dolní Svince. Kvalitní silnička vás mírným stoupáním dovede do Dolního Třebonína, kde na křižovatce s hlavní silnicí odbočíte vpravo. Projedete obcí po hlavní a budete se blížit k hlavnímu tahu České Budějovice – Český Krumlov. Odbočíte vlevo směr Krumlov a za pomocí autobusové zastávky zdoláte 200 metrů po hlavní a odbočíte vpravo směr Záluží. Za křižovatkou vás čeká první vážnější stoupání na zvednutí tepové frekvence. Odměnou je na první křižovatce (na horizontu) vpravo dopravní značka s dodatkovou tabulkou, jejíž text si nechám jako překvapení. Myslím, že druhou takovou v Čechách nenajdete . Pojedete dál pěkně z kopečka až do Záluží, po pravé straně je v mezi mezera, kterou je vidět na louce Stonehenge (pozor na zákaz vstupu). Ze Záluží pořád po hlavní silnici do Štěkře. Po pravé ruce máte krásný výhled na nejvyšší horu CHKO Blanský les – Kleť 1084 m.n.m.

V obci Štěkře si můžete udělat vzdáleností krátkou (1,5 km), ale výškově významnou (100 metrů výškových) zajížďku do Zlaté Koruny a podívat se na místní cisterciácký klášter. Ve vodáckém kempu u Vltavy se můžete navíc najíst a napít (otevřeno pouze během vodácké sezony). DŮRAZNĚ VARUJI PŘED SJEZDEM ZE ŠTĚKŘE K ŘECE!!!! Je to sice cyklostezka s poměrně kvalitním asfaltem, ale kopec dolů je na úrovni červené sjezdovky! Stezka je úzká, jsou na ní zatáčky a hrozí, že potkáte cyklistu, jak tlačí kolo do kopce! Lepší aspoň nejprudší část tlačit, nebo jet krokem!

Pokud si toto intermezzo odpustíte, pokračujte Štěkří stále rovně po hlavní až na další setkání se silnicí Budějovice – Krumlov, kterou teď pouze přejedete a pokračujete směr Černice. Panorama Kletě je teď opravdu nádherné, je vidět i kamenolom Plešovice. V Černici je možné se občerstvit na zahrádce zdejšího hotelu „U Matěje“. S jídlem opatrně, čeká vás fitness stoupání do vesničky Mojné, které si můžete zpestřit pohledem vpravo na masiv hory Poluška 919 m.n.m.. V Mojném se za hostincem dejte na hlavní silnici doprava směr Skřidla. V Záhorkovicích před prvním domem doprava k rybníku. Za rybníkem cca 200 metrů chybí asfalt, nic vážného. Mezi poli odbočte doprava a silnička vás přivede až k oblíbenému hostinci „U Kaprů“. U hospody dejte vpravo po hlavní a za rybníkem vlevo směr Zubčická Lhotka (cyklotrasa č.1199). V Zubčické Lhotce doleva do kopečka a hned zase doleva po hlavní silnici. Podjedete viadukt pod tratí a za lesíkem před kravínem odbočíte vlevo. Po pravé ruce vidíte městys Velešín, až to půjde, odbočíte doleva a vrátíte se kolem prasečáku definitivně na místo startu. Na vlak můžete počkat v hospůdce přímo u železničního přejezdu. Mají tam trampolínu pro děti a Prazdroj pro dospělé :-)

Kousek za silážní jámou vpravo je vidět viadukt železniční trati. Hned za ním je most s pozůstatky koněspřežky České Budějovice – Linec. Dá se k němu zajít po cestě přes louku cca 300 metrů. Mezi Prostřední a Dolní Svincí se teď staví dálnice D3, což je na pohled zajímavé, ale asfalt tady bývá pokryt vrstvou prachu, nebo bláta podle počasí. Snad to brzy dodělají…

U hostince „U Kaprů“ se můžete po občerstvení rozhodnout, jestli si zkrátíte trasu o cca 7 km a vrátíte rovnou na místo startu, tedy Nádraží Velešín, což je něco málo přes kilometr.