Vzhůru na Vysokou
Lída Bouchnerová
Výjezd na nejvyšší kopec v okolí Havlíčkova Brodu, odkud je nádherný výhled do širokého okolí a v letních měsících zde funguje hospůdka.

Startujeme od vlakového nádraží v Havlíčkově Brodě.

Trasu zvládne průměrně zdatný koloběžec. Pojedeme po cyklostezce, vedlejší silnicích se slabým provozem a pár set metrů polňačkou. Jak je pro Vysočinu typické, budou kopečky.

Z nádraží se vydáme doprava, projedeme kolem autobusového nádraží, odbočíme doprava na ulici 5. května a na křižovatce doleva na Bělohradskou ulici, která je zároveň cyklotrasou č. 19 a 4157. Za 150m (hned za přechodem pro chodce ke Kauflandu) zabočíme vpravo, kde je zákaz vjezdu motorovým vozidlům a před mostem přes řeku Sázavu odbočíme vlevo na cyklostezku, po níž pokračujeme cca 1500m, dojedeme stále rovně na její konec, kde zahneme vlevo do kopečka. Přejedeme přechod pro chodce a dáme se stezkou pro kolo mírně vpravo do prudkého, ale krátkého kopečku. Jsme na mostě a pod námi jsou koleje. Jedeme rovně, přejdeme silnici a stále pokračujeme rovně do kopce po chodníku a současně cyklostezce, která nás vyprovodí z Brodu do obce Šmolovy.

Ve Šmolovech odbočíme vlevo na Lípu a v Lípě opět vlevo na Svatý Kříž. Na rozcestí ve Sv. Kříži se dáme rádoby rovně a po úzké silničce dojedeme až hlavní silnici, tu přejedeme a napojíme se na kratičkou cyklostezku, na jejímž konci se dáme vpravo a následujeme zelenou turistickou značku. Chvíli pojedeme po polní cestě, ale je to opravdu jen malý kousek. Polňačka končí u silnice, po ní pojedeme vlevo nahoru. Za Novým Světem odbočíme vlevo do obce Vysoká a na rozcestí doprava, opět do kopce. Odsud sledujeme zelenou turistickou značku, která nás zavede až na kopec Vysoká.

Z Vysoké sjedeme stejnou cestou dolů a jedeme stále rovně přes Baštínov do Havl. Brodu po cyklotrase č. 4157, tu budeme potřebovat skoro do úplného konce našeho výletu. Po příjezdu do města odbočíme vpravo, projedeme tunelem a na křižovatce se dáme vlevo. Jedeme rovně až ke kolejím a když odbočíme vlevo (tudy už cyklotrasa nevede), můžeme podél kolejí dojít až k vlakové stanici Havlíčkův Brod.

Havlíčkův Brod - u vlakového nádraží můžete zaparkovat, je tu i hospůdka.

Lípa - když je hezky, je na křižovatce otevřené občerstvení se zmrzlinou a na podzim i s burčákem.

Vysoká - malebná obec s hospůdkou a dětským hřištěm. Na vrchu se stejným názvem je v letních měsících otevřená hospůdka a v zimě je v provozu lyžařský vlek.