Z Berouna do Nižboru
Magdalena Plecitá
blue
Kratší příjemná trasa z vlakového nádraží Beroun do Nižboru, kde končí rovněž na vlakovém nádraží. Téměř kopíruje břehy Berounky. Trasu lze jet obousměrně s možností absolvování jedné cesty vlakem.

Naši cestu zahájíme na vlakovém nádraží v Berouně, kde se dá také zaparkovat osobní automobil.

Nenáročná trasa vede po zpevněných cestách, místy asfaltových, místy štěrkovo-písčitých nebo kamenitých. Profil je jen velmi mírně zvlněný.

Z vlakového nádraží vyrážíme přímo za nosem rovně po cyklostezce 0052 směr centrum Berouna po ulici K Nádraží, přejedeme po lávce říčku Litavku a pokračujeme rovně ulicí Ke Stadionu a Slapská směr náměstí, až na něj ale nedorazíme. Po 500 metrech cesty odbočíme vpravo ulicí Na Parkáně a na Ostrově, která nás dovede k aquaparku. Za ním odbočíme vlevo k řece a dojedeme k mostu pro pěší a cyklisty. Ten přejedeme na druhý břeh řeky a hned za ním se dáme vlevo cyklotrasou Po stopách českých králů. Jedeme po levém břehu Berounky, po pravé ruce máme hřiště a inline dráhu, podjedeme pod mostem T.G. Masaryka a přiblížíme se k jezu Beroun. Cyklotrasa se zde stáčí doprava a po pár metrech po ní pokračujeme doleva ulicí Na Hrázi, po levé ruce máme dětské dopravní hřiště. Od řeky jsme se na chvíli kousek vzdálili, ale pořád ji máme na dohled. Centrum Berouna již máme za sebou.

Po 1,3 kilometrech cesty ulicí Na Hrázi odbočíme vlevo, pořád po cyklostezce Po stopách českých králů, na most pro pěší přes Berounku. Tím se dostaneme na její druhý, pravý břeh, po které budeme pokračovat až do Nižboru. Za mostem na rozcestí Dvůr Pták odbočíme vpravo a budeme se zde držet cyklotras 0050 a Po stopách českých králů.

Cesta se z asfaltky postupně mění na písčito- štěrkovou, klikatící se mírně zvlněným profilem v lese. Po 3 km mineme most přes Berounku, který vede do Hýskova po naší pravé ruce. Pokračujeme až do Stradonic, kde se cyklotrasa stáčí blíže k řece anstezka zde má nějakou dobu příjemný hladký asfaltový povrch.

Blížíme se k Nižboru, zde může dojít k zaplavení části cyklostezky při vyšším stavu hladiny řeky. Upozorní nás na to i informační cedule. Poté již projíždíme okolo jezu po naší pravé ruce na nižborskou náplavku, kterou projedeme až dozadu, obkroužíme krásnou hladkou stezkou hřiště a inline dráhu. Na rozcestí Nižbor- hřiště odbočíme na silnici zpět k centru a po 250 m odbočíme vlevo po cyklostezce 0049, KO 7 a KO 8 na Novohuťský most, který překonává Berounku. Na jeho konci se dáme vlevo ulicí K Nádraží, která nás dovede až k železniční stanici Nižbor.

Občerstvit se můžeme v Berouně na náměstí a v Nižboru na náplavce.

Koupání je možné na několika místech v Berouně u řeky a v Nižboru u jezu i na náplavce.

V Nižboru můžeme vystoupat k zámku, buďto po silnici, nebo koloběžku vytlačit nahoru po náročnější a strmější červené turistické trase, která je primárně určena pro pěší a najdeme na ní i několik schodů.