Z Humpolce přes Orlík do Havlíčkova Brodu
Lída Bouchnerová
Krátký, ale výživný výlet z Humpolce do Havlíčkova Brodu, cestou navštívíme zříceninu hradu Orlík nad Humpolcem a Železniční muzeum v Kamenici. Trasa je jednosměrná s využitím vlaku.

Začínáme na vlakovém nádraží v Humpolci, kam se dostaneme přímým spojem z Havlíčkova Brodu.

Pojedeme pro silnicích s minimálním provozem, cyklostezkách, kousek po polňačce, jen z Rozkoše k hradu (a zpět) tlačíme po kamenité cestě, ale jen půl kilometru.

Když vyjdeme z vlakového nádraží, dáme se hned doprava do ulice Nádražní. Na rozcestí se držíme vlevo a přejdeme silnici a jedeme rovně po ulici Masarykova. Na křižovatce odbočíme vlevo směrem ke kruhovém objezdu a na něm vyjedeme hned prvním výjezdem. Stále jsme na Masarykově ulici a jedeme až na její konec. Zahneme doprava do ulice 5. května (za chvilku se setkáváme s cyklotrasou č. 161) a té se držíme tak dlouho, dokud nás nevyhodí z Humpolce.

Přejedeme hlavní silnici rovně, tudy nás vede i cyklotrasa č. 161. Serpentýnami do kopce dofuníme do Vilémova a na pokračujeme u zvoničky (foto č. 2) doleva na vedlejší silnici (kopíruje ji žlutá turististická značka). Z Vilémova se stává obec Rozkoš. Napojíme se doprava na hlavní silnici a za 200m odbočíme do nenápadné uličky vlevo, navede nás žlutá turistická značka, kterou jsme z Vilémova ještě neopustili a ta nás za 500m dovede téměř k hradu Orlík (foto č. 1+3). Před hradem pokračuje žlutá rovně, ale my se držíme vlevo. Nebojte, neztratíte se. Nejen že jsou všude ukazatele, ale i hrad samotný je na dohled.

Z hradu se vracíme k hlavní silnici stejnou cestou. Překonáme ji rovně směrem na Herálec a Polnou. Z Rozkoše to pojede samo, užíváme si rozkošný sjezd, ale nesmíme se moc rozvášnit, protože dole budeme ostřeji odbočovat doprava na polní cestu. Na konci polňačky je obec Plačkov. Jakmile uvidíme silnici s kapličkou (foto č. 4), napojíme se na ní směrem doleva. Sjedeme z Plačkova, překonáme koleje a přijíždíme do Kamenice. V obci se na prvním rozcestí dáme doprava a po 200m stojí na levé straně poslední dům, kde se nachází maličké Železniční muzeum (foto č. 5+6). Pak se vrátíme zpátky na rozcestí a pokračujeme vlevo. Opět příjemný sjezd z Kamenice ke kolejím a jedeme dál, silnice se stáčí mírně vlevo a my přijíždíme do Herálce. Na křižovatce se dáme vpravo. Míjíme krásný zámek (foto č. 7) a pokračujeme po hlavní. Vyjedeme z Herálce, zase si odpočineme u sjezdu, přejedeme koleje, most přes potok a zapotíme se u výživného stoupáku. Nahoře nám bude odměnou krásný výhled na Úsobí (foto č. 9).

Při příjezdu do městyse Úsobí si můžeme všimnout krásně opraveného zámku po levé straně (foto č. 10+11). Přejedeme most a odbočujeme doleva na hlavní a pokračujeme rovně. Vystoupáme z Úsobí, sjedeme do Chválkova, projíždíme Dobrohostovem a po hlavní se dostáváme do Lípy. V Lípě na křižovatce odbočíme vlevo (stále jedeme po hlavní) směrem na Havlíčkův Brod. Od teď nás čeká už jen rovinka do obce Šmolovy. Tam musíme překonat přejezd/přechod přes hlavní silnici kolem hostince Na Lipce (po pravé straně), dáme se doprava do ulice Na Lipce a na konci se napojíme na krásnou cyklostezku, po které sjedeme až do Havlíčkova Brodu.

Cyklostezka končí v H. Brodě na křižovatce, přejdeme silnici, přejedeme most a za mostem se držíme vlevo (cedule stezka pro kola). Po sjezdu za přechodem pro chodce odbočíme vlevo kolem Helax sport baru (po pravici) a přijedeme ke kovovému mostu přes řeku Sázavu, ale nepojedeme po něm, nýbrž před ním odbočíme na cyklostezku doprava a pokračujeme cca 1500m až na její konec, kde zamíříme vpravo, pak rovně ke křižovatce, kde se napojíme na Bělohradskou ulici. Po 150m dáme doprava na ulici 5. května, na další křižovatce zahneme vlevo a co vidíme? Konečnou zastávku našeho dnešního výletu - havlíčkobrodské vlakové nádraží.

Humpolec - náměstí s kostelem sv. Mikuláše, pivovar Bernard, park Stromovka s krásným dětským hřištěm

Hrad Orlík - zřícenina s rozhlednou

Kamenice - Železniční muzeum

Herálec - barokní sýpka, zámek

Úsobí - zámek, kostel sv. Petra a Pavla

Havlíčkův Brod - náměstí s kostelem Nanebevzetí panny Marie, pivovary Rebel a Čechovka, příjemné hospůdky, muzeum K. H. Borovského