Z Nového Města pod Smrkem do Polska na cyklostezku Mirsk - Lesna a zpátky
Patrik Wilke
Ani dlouhý ani krátký výlet do Polska, k vidění od všeho něco. Ať je to pěkná přehrada nebo zámek...

Trasa začíná na nádraží Nové Město pod Smrkem, kromě příjezdu vlakem je zde možné nechat auto.

Na trase se nachází dvě stoupání, zbytek je rovinka nebo z kopce. Většina cesty vede po asfaltu, ale najdou se i úseky po polní cestě nebo lesem.

Nové Město pod Smrkem nádraží je místo kde trasa začíná a po rychlém průjezdu městem dorazíme k Singltrek centrum. Tady je začátek singltrekových stezek, přírodní koupaliště a super občerstvení. Od centra se po zeleném sigltreku který se jmenuje Nástupní vydáme na hranici s Polskem. Je to pěkné svezení lesem které s trochou opatrnosti zvládne i silniční koloběžka.

Když vyjedeme z lesa jsme v na hranici a vjíždíme do Polska, cesta vede po silnici ale provoz je docela malý. Jedeme po cyklostezce ER-2 až do Orlowic kde uhneme na vedlejší silničku a podél říčky Kwisa pokračujeme až do Mirsku.

V Mirsku je k vidění protestantský kostel a pěkné náměstí. Zde se napojíme na cyklostezku Mirsk - Lesna. Po trase pokračujeme dál do vesničky Giebultow. Hned za vesnicí je vrch Slupiec na kterém je skála s rozhlednou. Pár desítek metrů za rozhlednou trasa odbočí ze silnice a vede mezi poli a na konci je občerstvení kde vaří ve vojenské polní kuchyni. Napojíme se na silnici a sjedeme dolů k přehradě, která je bohužel v rekonstrukci. Hráz přehrady je nepřístupná ale výhled na Zlotnickie Jezioro je pěkný.

Po návratu na hlavní silnici trasa pokračuje dále přes Stankowice k zámku Czocha. Zamek nejde minout je to cele nádvoří, nachází se zde kavárna a jiné možnosti občerstvení. Za zámkem je silnice k další přehradě, projedeme kolem kempu a jsme na hrázi ze které je úžasný výhled. Po prohlídce trasa pokračuje do města Lesna kde cyklostezka končí.

Z Lesne se vydáme k hranicím zpět do Čech. Po projetí Miloszówa jsme na hranici a na české straně pokračujeme obcí Srbská. Tady je delší stoupání skoro až do Horní Řasnice ze které uhneme na Nové Město pod Smrkem ve kterém jsme startovali.

Mezi Horní Řasnicí a Novým Městem se nachází žijící skanzen a větrný mlýn Jindřichovice pod Smrkem

Pokud čas dovolí pokračoval bych z Horní Řasnice až do Frýdlantu kde je krásný zámek a v zámeckém pivovaru Frýdlant vaří výborné pivo.