Z Příbrami do Březnice a zpět
Magdalena Plecitá
Výlet z Příbrami do městečka Březnice, které se pyšní malebným zámkem s upraveným parkem. Trasa se snaží vyhýbat frekventovanějším silnicím a vede převážně po asfaltových, lesních i polních cestách mezi okolními vesnicemi. V Březnici je možnost občerstvení, návštěvy zámku a zkrácení cesty vlakem o polovinu.

Trasa startuje i končí na vlakové zastávce Příbram- sídliště u rekreačního areálu Nového rybníku. Naproti vstupu do areálu Nového rybníka je malé parkoviště.

Jedná se o středně náročnou zvlněnou trasu s mírným převýšením, která využívá jak málo frekventované silnice, tak polní a lesní cesty. Část vede po upravených cyklostezkách, několik kratších úseků je po kamenitých cestách.

Od železniční zastávky Příbram - sídliště vyrážíme po asfaltové cyklostezce podél Fialova rybníka, na jehož konci odbočíme doprava, přejedeme silnici Brodská, pokračujeme přes zahrádkářskou kolonii Brod, odbočíme doprava ke kapličce a okolo haldy šachty č. 15 dojedeme do Lešetic, kde chvíli jedeme po značené cyklostezce.

Na konci Lešetic se dáme vlevo na zprvu nenápadnou polní cestu, která přejde v písčito- štěrkovou cestu a dojedeme až k nádraží v Milíně krátkým asfaltovým úsekem. Za železničním přejezdem v Milíně se dáme ihned doleva krátkým úsekem kamenité cesty. Podjedeme koleje a pokračujeme polními a lesními cestami, které přejdou v hezkou asfaltku pokrytou drobnými kamínky až do obce Ostrov. Na konci Ostrova je nenápadná odbočka vlevo na kamenitou cestu, kterou si trasu lze zkrátit až k silnici na Hořejany, bohužel pro koloběžku není tato cesta příliš vhodná a většinu cesty je ji potřeba vést. Proto naše trasa pokračuje z Ostrova raději po málo frekventované silnici až do Tochovic, kde se stočíme vlevo na Hořejany přes Podtochovice.

Hořejany projedeme, po málo frekventované silnici (která je zároveň cyklostezkou 8212) projedeme Tušovičky a odbočíme vpravo na Starosedlský Hrádek. (Jedeme po cysklostezce 8216 a tou pokračujeme až do Březnice k zámku). Trasa ve Starosedlském Hrádku odbočuje vlevo, jedeme po hezké asfaltové stezce, která se po chvíli promění v dlouhou rovnou uježděnou pěšinu mezi poli. Před Březnicí je cesta chvíli kamenitější a už odbočujeme vlevo ke kolejím a projedeme městem k zámku u řeky.

Cesta zpět vede od zámku částečně po stejné trase cyklostezky 8216. Za fotovoltaickou elektrárnou na konci Březnice z ní uhneme vlevo a asfaltovo - štěrkovou cestou stoupáme vzhůru k morovému sloupu. Cesta se stává travnatou a trochu hůře sjízdnou, sjedeme po ní s opatrností až k rybníku Harant. Zde se napojíme na asfaltku do Horčápska, po chvíli odbočíme na málo frekventovanou silnici vlevo, přejedeme koleje a za nimi odbočíme doprava okolo železniční stanice Tochovice, podél kolejí po naší pravé ruce polní cestou až do Tochovic. V Tochovicích se napojíme na cyklostezku 8212, která chvíli vede po silnici přes obec a na jejím konci se odpojuje doleva. Směřujeme vzhůru krásnou asfaltkou mezi loukami a poli, poté nás čeká sjezd s areálem plným daňků a dalších zvířat po levé straně. Dorazíme do Třebska, kde odbočíme na cyklostezku 302 směr Kamenná po málo frekventované silnici. Od Lazska pokračujeme až do Milína přibližně 2 km po trochu více frekventované silnici. V Milíně u kolejí se napojíme na trasu, kterou jsme již jeli a vracíme se po ní zpět až do Příbrami.

Zámek Březnice má moc hezký park, můžeme se zde občerstvit a odpočinout si, osvěžení nabízí i restaurace Na Statku, která se zámkem sousedí a areál je se zámkem propojen. V těsné blízkosti zámku je i Pivovar Herold a vyhlášená restaurace Šenk Špejchar.

Stříbrný rybník Lazsko láká k odpočinku a vykoupání. Nahoře na kopečku je malebná kaplička.

Rekreační areál a přírodní koupaliště Nový Rybník Příbram umožňuje koupání i občerstvení.

Trasu si lze zkrátit v polovině a do Příbrami se vrátit z Březnice vlakem.