Z Příbrami k nádrži Octárna u Obecnice a zpět
Magdalena Plecitá
Trasa z příbramského vlakového nádraží k Obecnické nádrži (zvané Octárna) a zpět. Přestože do Brd pouze nahlédneme, poznáme typický ráz brdských cest a čeká nás malebný pohled na nádrž, která slouží jako zásobárna pitné vody, a na malebné lesy okolo ní. Po cestě se můžeme stavit občerstvit do Pivovaru Podlesí.

Startujeme z vlakového nádraží v Příbrami, kde lze také zaparkovat automobil. Zde také trasu končíme.

Jedná se o trasu, která vede převážně po hladkých asfaltových, málo frekventovaných silnicích mezi vesnicemi. Část vede brdskými lesy, kde je povrch horší, šotolinový až kamenitý. Převýšení je mírné, převážně v první polovině cesty.

Od vlakového nádraží se vydáme nejlépe po nadchodu nad kolejemi, kde koloběžku musíme po schodech vynést nahoru a poté zase snést dolů. Tento úsek lze objet po trase výjezdu autobusů z přilehlého autobusového nádraž směr ulice Husova. Hned za nadchodem se dáme vpravo ulicí Nádražní, na jejímž konci nás čeká napojení vlevo na poměrně frekventovanou ulici Husova u nákupního centra. Tento úsek doporučuji koloběžku vést po chodníku a přechodech pro chodce. Na světlech za nákupním centrem se dáme vpravo silnicí K Podlesí, kde už je provoz menší a dojedeme z kopečka až do obce Staré Podlesí, na křižovatku u Pivovaru Podlesí. Zde končí trochu nepříjemný úsek cesty, kdy jsme se "vymotali" z Příbrami a byl silnější provoz.

Na křižovatce u pivovaru se dáme vpravo po cyklostezce 302 a silnici směr Nové Podlesí. Cyklostezka po chvíli odbočuje vpravo, ale doporučuji pokračovat stále po této silnici. Po ní projedeme Nové Podlesí, zde po chvíli už jedeme zároveň po cyklostezce 8257, pokračujeme přes Oseč , stále táhle mírně stoupáme, a dorazíme až k rozcestí U vojáka nad Obecnicí. Zde se dáme vpravo, po silnici a zároveň cyklostezce 8198 dorazíme delším sjezdem do Obecnice.

Těsně před parkovištěm u hřiště v Obecnici odbočíme ze silnice vlevo po červené turistické značce a zároveň Lesnické NS Klobouček mezi domky, po chvíli vjíždíme do lesa a z asfaltky se stává cesta šotolinová až kamenitá Kloboučecká, typicky načervenalé bravy. Těsně před Zelená linie- rozcestí se dáme v pravém úhlu doprava a po již lépe sjízdné písčito-štěrkové cestě dojedem k Obrázecké cestě, na níž se dáme vlevo a přijedeme k hrázi Obecnické nádrže, kterou máme nyní po pravé ruce.

Zpět se můžeme vydat po úplně shodné trase, případně je zde druhá varianta, kdy se k rozcestí U vojáka dostaneme po lesních šotolinových až kamenitých cestách a mineme několik studánek. Od nádrže dojedeme až k rozcestí Zelená linie, kde se nedáme doleva směr zpátky do Obecnice, odkud jsme sem přijeli, ale mírně nahoru vpravo po Lesnické NS Klobouček (pozor, abychom mylně neodbočili na červenou turistickou značku, která se zde také odděluje a obě cesty vypadají téměř stejně) až k cestě zvané Zelená linie. Na ni se napojíme vlevo, projíždíme lesem a po chvíli nás čeká prudká zatáčka vpravo, kdy se cesta přejmenuje na malou chvíli na Sitovskou. Zde je povrch poměrně dost kamenitý, ale je to jen krátký úsek. Na první lesní křižovatce se dáme pravoúhle vlevo a po chvíli cesty lesem mírně vzhlůru se octneme na křižovatce U vojáka, kde jsme dnes už byli. Zde se dáme vpravo směr Oseč, Nové Podlesí a Staré Podlesí a pokračujeme stejnou cestou, jakou jsme přijeli, až k vlakovému nádraží Příbram.

V Pivovaru Podlesí je možno se občerstvit, jak na začátku trasy, tak při cestě zpět, cyklisté jsou zde vítáni. Malá hospůdka Za komínem je i v Novém Podlesí hned u cesty.

Po cestě míjíme několik udržovaných studánek, například studánku v Oseči, studánku Smrkovou (na Lesnické NS Klobouček mezi Zelená linie- rozcestí a cestou Zelená linie), dále studánku U Fabiána u cesty Zelená linie. Ke studánkách v Brdech vás většinou dovedou značené odbočky.

Vodní nádrž Octárna (neboli Obecnická) je zdrojem pitné vody, proto je v ní koupání zakázáno. Po hrázi se dá projít a posedět zde na lavičce.