Do Podkrušnohorského technického muzea
Zdeněk Pergl
green
Tuto trasu doporučuji všem zájemcům o hornickou historii a techniku dobývání. Muzeum shromažďuje vše o hlubinném dobývání tady na severu Čech.Atraktivní reálné expozice představují i rudné dobývání v Krušných horách. Dětem nabízí možnost vyzkoušet si práci dávných horníků v Krušných horách. Novinkou letošní sezóny je jízda po okružní železnici. Takže tento výlet může být zajímavý i pro koloběžkářské rodiny s dětmi.

Startovacím místem je železniční stanice Most, která je na železničním koridoru Ústí nad Labem - Karlovy Vary. Je tak dostupná mnoha železničními spoji z celé ČR. U nádraží je také možno zaparkovat. Dále jsou v blízkém okolí další parkoviště, třeba u nedalekého PENNY nebo TESCA.

Opět je možné do muzea dojet různými cestami. Já vybral trasu, která je nenáročná a je na ní minimum stoupání.

Po opuštění nádraží se opět dejte doleva a po okraji bývalého bohužel nyní chátrajícího autobusáku se vydejte do Rudolic. Na konci autobusáku začíná chodník do Chanova, na který najedete a pojedete po něm až k čističce vody. Od ní se vraťte po silnici k Mostu do Rudolic. Variantou je v jednom místě možnost přejetí na tuto silnici, které je tom místě vede asi 10m vedle chodníku, a přijet k tomuto mostu z druhé strany. Ušetříte asi 500m trasy.

Po přejetí mostu projeďte Rudolicemi po silnici až na malé náměstíčko. Zde se vydejte vlevo podél hospody k mostu přes Bílinu. Ten přejeďte a dejte se doprava po asfaltce. Asfaltka vede za nádražím, kde je zakončena závorou, kterou na koloběžce objeďte zprava a pokračujte po starší místy rozbité asfaltové cestě. Po pravé straně mějte řeku Bílinu a po levé železniční trať. Po necelých třech kilometrech se cesta rozdvojuje, jeďte vpravo a asi po 400 metrech najeďte na panelku. Opět odbočte vpravo přes most přes řeku Bílinu. Za mostem jste na silnici která vede do Braňan. Souběžně s ní je vybudována cyklostezka.

Přejeďte na ní a dejte se doleva. Pak následuje asi jediné stoupání na trase. Není to nic hrozného. Je asi 500 m dlouhé. Po necelém kilometru u rozvodny vysokého napětí se cyklotrasa i silnice stáčí doprava. V tom místě opusťte cyklotrasu a rozvodnu zprava nebo zleva objeďtě. Z leva je to asi lepší. Dostanete se do zatáčky, ze které je odbočka na příjezdovou komunikaci k průmyslovému areálu SUTOR, které kdysi bylo centrem Dolů Ležáky, které těžili hnědé uhlí v místě, kde je dnes Mostecké jezero.

V té zatáčce je umístěn první hornický hunt. Je to upoutávka na Podkrušnohorské technické muzeum. Dejte se po silnici ve směru, kterým ukazuje šipka na něm.

Jeďte dál po té silnici. Není to již daleko, asi jen 1,5 km. Nemůžete zabloudit, u každé křižovatky je stejný hunt, který opět ukazuje cestu k muzeu.

Cesta zpět je zvolena po stejné trase, takže jí zde nepopisuji.

Z muzea můžete jet po stejné trase zpět nebo si cestu zpestřit zajížďkou k Mosteckému jezeru a přesunutém Děkanském kostelu. Pokus to budete chtít udělat, tak neodbočujte z cyklotrasy na cestu, které vede podél kolejí a řeky Bíliny, ale pokračujte dále. Cyklostezka Vás dovede k Děkanskému kostelu. Nebo z ní můžete odbočit dříve dolů k jezeru.

Po cestě není možnost občerstvení. To je vlastně možné jen na nádraží nebo pak na případné zajížďce k jezeru nebo u kostela.