Horskou cestou z Náchoda do Nového Města nad Metují
Adam Balcar
Středně dlouhá téměř horská trasa z Nového Města nad Metují podél řeky Metuje do Náchoda a dále česko-polským pohraničím přes Dobrošov a Nový Hrádek zpět do Nového Města nad Metují. Na trase několik kopců a i rychlých sjezdů a celá řada krásných výhledů do podhůří či na pásmo Orlických hor i Krkonoš. Naprostá většina trasy je pak s malým provozem.

Parkoviště pod Městským úřadem hlídané kamerovým systémem s veřejnými toaletami, které je vzdálené cca 1,7 km od železničního nádraží.

Těžší trasa zejména díky výstupu z Náchoda až na vrchol kopce Dobrošov s převýšením cca 280 m, ale obsahující několik dalších stoupání včetně prudkého a krátkého výstupu na samém konci trasy. Součástí jsou i krásné a zejména rychlé sjezdy.

Trasa začíná na parkovišti pod Městským úřadem, odkud se vydáte z mírného kopce a budete se držet vpravo opět stoupající ulicí Českých legií po cyklostezce č. 4034, která vás provede přes křižovatku s hlavní silnicí do ulice Klosova a dále okolo sokolovny sjezdem do údolí řeky Metuje. Zde pozor na horší kvalitu asfaltu (jedná se o nehorší kvalitu povrchu celé trasy). podél řeky přijedete do lokality Peklo s tzv. Bartoňovou útulnou od arch. Dušana Jurkoviče. Zde se budete držet vlevo stále po cyklostezce č. 4034 a stále podél řeky Metuje, kterou následně 2x přejete po dřevěných lávkách. Cyklostezka vás dovede až do Náchoda, kde se nejprve napojí na hlavní silnici a cca po 1,1 km ji opět opustí přejezdem přes most, kde končí na Drtinově náměstí. Zde se napojíte na cyklostezku č. 22, vedoucí z náměstí vlevo a dále pokračuje podél řeky. Zde minete nejprve zimní stadion a dále přijedete na křižovatku s hlavní silnicí. Zde pozor – nutno již odbočit doprava a po této silnici pokračovat pod náchodskou nemocnicí, kde začíná dlouhé a nejnáročnější stoupání přes obce Lipí a Jizbici až do Dobrošova s opravdu prudkou odbočkou k Jiráskově chatě na samém vrcholu kopce. Není nutné se lekat prudší části hned v prvním kilometru – dále bude sklon většinou již mírnější. Cestou pojedete stále po hlavní silnici a hned na začátku obce Dobrošov odbočíte vlevo, kde velmi prudkým úsekem vyjedete až na vrchol s Jiráskovou chatou.

Z vrcholu se vrátíte zpět na hlavní silnici stejnou cestou (jedná se o úsek cca 600 m), po které se vydáte vlevo a dále stále po silnici přes Čermnou a Borovou až do Nového Hrádku. Zde už budete sjíždět nejdelším sjezdem celé trasy až do údolí potoka Olešenka. Tento sjezd v mém podání je možné shlédnout zde: https://youtu.be/N9Mg2PuV85w

Po sjezdu se napojíte na hlavní silnici vedoucí z Olešnice v Orlických horách na levé straně a budete pokračovat vpravo přes poutní místo Rokoli a obec Bohdašín až do Ohnišova, kde pozor na zvlněné kostky v centru obce. Zde odbočíte doprava již směrem na Nové Město nad Metují. Po průjezdu Vanovkou a Zákravím vás čeká opět rychlý sjezd s výhledem na Horské předměstí cílového města. Zde je možné vidět opět můj sjezd na Wolferovi: https://youtu.be/ODXN16vA07o

Po přejezdu řeky Metuje prudký, krátký a kostkami v horní části okořeněný výjezd na hlavní Husovo náměstí. Toto náměstí projedete a po krátkém úseku ulice U Zázvorky (věž na levé straně silnice) přijedete na náměstí Republiky s radnicí. Zde odbočíte doleva přímo před vchod do radnice a hned doprava, kde se dostanete opět na začátek trasy.

Za pozornost stojí Bartoňova útulna v Pekle architekta Dušana Jurkoviče v jeho svébytném slohu.

Při celé této trase doporučuji zejména při výjezdech koukat v horních partiích kopců okolo sebe – naskytne se zde řada krásných výhledů na různé strany (do nížiny s vodní nádrží Rozkoš, na pásmo Orlických hor či Krkonoš).

Za pozornost rozhodně stojí turistická Jiráskova chata na vrcholu kopce Dobrošov rovněž od architekta Dušana Jurkoviče. V soklu je možné část nápisy na základních kamenech celé řady přispěvatelů na tuto stavbu.

Velká část trasy vede česko-polským pohraničím s vojenským opevněním, které mělo chránit vlast před rozpínajícím se nacistickým Německem. Jedná se od malých řopíků až po velké bunkry na Dobrošově.

Mezi Borovou a Novým Hrádkem můžete vidět a navštívit moderní novou rozhlednu nedaleko vrcholu kopce Šibeník.

Na Novém Hrádku možno prohlédnout zříceniny hradu Frymburk.

Na trase se nachází poutní místo Rokole se „zázračným“ pramenem, křížovou cestou a nově i Cestou manželů.

V případě spíše krosové koloběžky možno trasu zkrátit – hned po sjezdu z Nového Hrádku odbočit vpravo a podél potoka Olešenka dojet hluboce zaříznutým údolím opět do lokality Peklo a dále již opět podél řeky Metuje až cíle.

Při prudkém sjezdu do Nového Města nad Metují možno přibrzdit či zastavit asi v půlce kopce, kde se nachází vyhlídka na ostroh s historickým centrem města a Horské předměstí pod ním – tento pohled dává městu někdy přezdívku Český Betlém.

V závěru trasy projíždíte hlavním Husovým náměstím, které bývá označováno za renesanční perlu Východních Čech a se svým Horským předměstím pak také jako Český betlém. Je zde celá řada možností od návštěvy zámku včetně jeho zahrad, přes výhledy z městského opevnění do hlubokého údolí řeky Metuje, možnosti navštívit městské muzeum, galerii či informační centrum, až po několik restaurací či cukrárnu. Doporučuji také shlédnout těsně sousedící nám. Republiky, kde jsou umístěny květinové hodiny upozorňující na skutečnost, že město je městem hodinek s tradicí značky Prim. V případě potřeby se můžete přesunout na cca 1,87 km vzdálené železniční nádraží.