Jelení Vrchy k hranicím podél Schwarzenberského kanálu a Světlé
Bóža Bílek
Ne
Krásná a rozmanitá trasa v srdci národního parku. Užijete si jak rytmickou jízdu podél kanálu, tak pěkné sjezdy po výborném asfaltu. To vše jak lesem, tak podél říčky Světlá s výhledy, a nakonec atraktivním okruhem kolem Plešivce.

na placeném parkovišti Jelení Vrchy (100 Kč za auto/den)

Nepříliš náročná trasa, která střídá pěkné asfaltové povrchy s hlinito-štěrkovým povrchem lesních cest v dobrém stavu. Na trase je jedno výraznější stoupání v délce 1,5 km a jedno kratší po asfaltu při objezdu Plešivce. Trasu můžete absolvovat se zdatnějšími dětmi, celá vede mimo silnice, jen je trochu delší.

Z parkoviště se vydáte do kopce na cestu, která začíná po pravé straně parkoviště (ve směru příjezdu). Asi po 200 metrech se na rozcestí dáte doleva po trase Naučné Stezky Schwarzenberského kanálu. Hned za zatáčkou je odpočívadlo a ústí do horního portálu tunelu. Dále sledujete cestu, která Vás klikatě přivede na rozcestí a odpočinkové místo Hučina.

Budete pokračovat po vrstevnici doprava, stále podél kanálu. Zpočátku to trochu drncá, cesta ale časem změní povrch na asfaltový. Dorazíte až na rozcestí u Rosenauerova pomníku a nádrže. Po odpočinku a prohlídce okolí se dáte dolů z kopce po asfaltové cestě, si po 400 metrech na rozcestí odbočíte doprava po „Zelené cestě“. Tento úsek trasy v délce asi 3 km je mimořádně atraktivní, ať už pěkným táhlým sjezdem, tak především výhledy a pěknou přírodou kolem toku říčky Světlá. Určitě tento sjezd stojí za následnou nutnost stoupání, které začíná na křižování Zelené a Jelení cesty.

Profil je příznivý, stoupání do původní výšky Vám zabere po lesní hlinito-štěrkové cestě méně času a menší vzdálenost, asi 1,5 km. Navážete na cestu, po které jste přijeli a pokračujete až k rozcestí s odpočívkou Hučina. Tady odbočíte vzhůru do kopce po pěkné asfaltce. Stoupání není dlouhé, jen asi jeden km k rozcestí „U Stříšky“. Zde odbočíte vlevo a čeká Vás krásný sjezd krásnou přírodou s výhledy, který končí prudkou zatáčkou vlevo u „Jezerního smyku“. Následně už opět podél kanálu, který je zde vydatnější, dorazíte až do Jelení.

• V Jelení na křižovatce pod parkovištěm je možnost návštěvy muzea Schwarzenberského kanálu. Kromě pěkně zdokumentované historie budování a využívání je zde umístěna i 3D mapa Lipenska, kde si můžete trojrozměrně představit již absolvované, nebo plánované trasy.