Jilešovice - Bělá
Bóža Bílek
blue
Moc hezká trasa s více zajímavostmi po cestě a výbornou možností ke koupání při návratu. Vzhledem k dobrým možnostem občerstvení v polovině trasy, i se zastávkami po cestě je vhodná k celodennímu výletu, i s dětmi. Celá trasa vede po velmi pěkných cestách.

V Jilešovicích na parkovišti u železniční zastávky. Také je možné trasu absolvovat například z kempu u blízké Štěrkovny.

Celá trasa vede po velmi dobrých cestách, převážně asfaltových, hladkých, nebo po hlinitopísečných kvalitních pěšinách. Na trase musíte překonat dvě převýšení, první je táhlejší, ale vede po výborné asfaltce, takže můžete i jet, druhé je krátké. Když trasu pojmete jako celodenní, tak Vám to ani nepřijde.

Z parkoviště v Jilešovicích, které se nachází u restaurace asi 200 m od železniční zastávky. Vydáte se podél tratě, minete zastávku a přes můstek přejedete Otavu. Pokračujete po místní asfaltové silničce směrem do Kozmic. Nicméně, hned asi 200 metrů za mostem si udělejte krátkou odbočku přes louku doleva ke Kozmickým ptačím loukám. Jako orientační bod můžete použít konstrukci ptačí pozorovatelny. Po návratu na silnici projedete Kozmicemi a na křižovatce cest na kraji Kozmic se vydáte šikmo vlevo, po cyklotrase č. 6096.

Pojedete mírně do kopce mezi poli po štěrkopískové cestě mezi keři, před Bohuslavicemi sjedete z kopce, rovně projedete vesnicí a po perfektní hladké asfaltce pokračujete dále do kopce. Až k lesu Vás ještě čeká stoupání, dobrý povrch umožňuje i „koloběh“ do kopce. Po vjezdu do lesa pojedete po rovině, stále po pěkné asfaltce. Po cca 2 km odbočíte doprava do lesa na lesní cestu, sledujete modrou turistickou značku.

Po lesní pěšině sjedete k rozcestí U Vodárny, dáte se šikmo doleva po štěrkopískové cestě (zelená značka) do Bělé. Po příjezdu do Bělé na hlavní silnici můžete odbočit ke kostelu, asi po 100 metrech je restaurace. Poté se vrátíte na silnici a pojedete doprava (ve směru původního příjezdu) kolem atraktivního dětského hřiště.

Za hřištěm je odbočka doleva k priessnitzovým koupelím, pramenu Žídlo i Křesťanskému labyrintu, určitě jí nemiňte. Po návratu na silnici narazíte asi po 600 metrech na odbočku k pstruží farmě. I zde je možnost občerstvení, a hlavně si můžete cestu zpestřit koupí Vámi odchycené ryby, mají zde pstruhy a siveny. Od farmy sjedete po silnici k vesničce Závada, krátce vystoupáte a za obcí sjedete k hlavní silnici, kde pokračujete krátce doleva a hned doprava mimo silnici na polní cestu.

Jedete mírně do kopce, po levé straně máte za valem rozsáhlou pískovnu. Za ní na křižovatce cest odbočíte doprava z kopce dolů, na kraji lesa pak odbočíte doleva, stále klesáte podél lesa a na křižovatce cest se dáte doprava do Kozmic. Kozmice projedete stejnou trasou jako jste jeli v protisměru, na konci vesnice se dáte doleva nejdříve po asfaltce, poté po pěšině až ke Štěrkovně.

Po příjezdu k jezeru si buď můžete najít svůj přístup k vodě, nebo popojet doleva ke kempu, kde je možnost občerstvení a řada atrakcí (viz dále). Zpět k parkovišti se dostanete po travnaté cestě podél vody a potom přes pole až k mostu.

Hned po přejezdu mostu přes řeku Opava si udělejte krátkou odbočku k Ptačí pozorovatelně. Nachází se u oblasti Kozmické ptačí louky, můžete zblízka a s nadhledem pozorovat velké množství ptáků i výběh koní v pěkně upravené přírodě.

Zastavte se v hezké vesničce Bělá, která poskytuje více zajímavostí a možností k relaxaci. Kromě restaurace je po cestě opravdu pěkné dětské hřiště, dále pramen Žídlo a priessnitzové koupele. Můžete si vyzkoušet i Labyrint.

Kousek za Bělou se nenechte ujít krátkou odbočku k Pstruží farmě. Zde si můžete kromě občerstvení i sami ulovit pstruha nebo sivena.

Koupání ve Štěrkovně (Hlučínském jezeru). Když si při návratu uděláte krátkou odbočku ke kempu u Štěrkovny, můžete se dobře vykoupat v čisté vodě, půjčit si paddleboard nebo využít jiné atrakce.