Kdyby byl Bavorov co jsou Vodňany
Bóža Bílek
Pohodový okruh z Vodňan přes Libějovické a Vodňanské svobodné hory s hezkými výhledy do okolí. Vhodná trasa pro výlet s dětmi, vede téměř výhradně mimo silnice. Lákadlem je i návštěva nové rozhledny Haniperk na Svobodné hoře.

žst. Vodňany, případně i žst. Bavorov. Lze zde bez problémů i zdarma parkovat.

Vcelku lehká trasa, sjízdná i pro nezkušené koloběžkáře a děti. Na hraně modré a červené obtížnosti. Na trase je více úseků s přírodním povrchem a několik stoupání.

Od nádraží se vydáte krátce podél trati, po chvíli narazíte na modrou turistickou značku, přejedete železniční trať a v klidu projedete sídlištěm. Hned za tratí na kraji sídliště je pěkný park s koupalištěm a skluzavkami, i občerstvením. Modrá značka Vás vyvede z Vodňan směrem na Chečice, nejdříve po pěkné asfaltové cyklostezce, která následně přejde v dobře udržovanou travnatou. Ta sice tolik nejede, ale poskytuje pěkné prostředí, pojedete alejí mezi poli. Takto dorazíte ke kapličce Sv. Maří Magdalény.

Odbočíte doprava po žluté značce a v mírném stoupání projedete mimořádně hezkou vesničkou Chelčice (dvojnásobný držitel ocenění „vesnice roku“). Pokračujete po pěkné asfaltové cyklostezce stále mírně do kopce mezi sady. Na rozcestí za vesnicí opustíte žlutou značku a držíte se značené cyklotrasy 1221, která vede doleva. Po necelém kilometru narazíte na místní silničku a dáte se doprava. Dojedete až na kraj Libějovických Svobodných Hor, na druhém rozcestí odbočíte doprava mezi domky a na hlavní pak z kopce dolů lesem. Pěkně se svezete z kopce, asi kilometr, až k odbočce doleva do lesa.

Tady Vás čeká hezký úsek cesty přírodou, s množstvím malin a ostružin, i hub. Nejdříve vystoupáte do kopce a potom si z vrcholu stoupání a výhledu na Šumavu užijete dlouhý mírný sjezd asi 2 km až k ikonickému výhledu na Bavorov. U výjezdu z lesa se dáte doprava podél lesa, na rozcestí se napojíte na červenou turistickou značku. Tento úsek do Vodňanských Svobodných Hor vede po lesní cestě, kde je třeba dávat více pozor na občasné kameny a kořeny. Cesta je ale dobře sjízdná. Asi po dvou km se povrch změní v asfaltový a čeká Vás stoupání k rozcestí ve Vodňanských Sv. Horách. Tady se určitě vyplatí udělat si odbočku k rozhledně Haniperk.

Od rozcestí dále pokračujete po červené turistické značce z kopečka n akraj obce Pražák, kde odbočíte doprava alejí a následně Vás krásná cyklostezka dovede až do Vodňan. Přes náměstí se pak v pohodě dostanete k místu výjezdu.

V sezóně okolní lesy nabízejí mnoho možností ke sběru malin, ostružin a hub. Trasa také nabízí mnoho míst k výhledům a odpočinku, takže ji můžete pojmout jako celodenní se zastávkou v Bavorově.

Poměrně nová rozhledna Haniperk na vrcholu Svobodné Hory nabízí krásné výhledy do okolí.