kondiční trasa Bruntál - Olomouc
Bóža Bílek
black
Trasa určená pro trénované jezdce, kteří si s chutí zvýší tepovou frekvenci jízdou do kopce a následně si užijí táhlé sjezdy. Cesty umožňují jízdu v tempu, etapy do kopce jsou táhlé s mírným stoupáním, takže je lze všechny jet, byť s úsilím. Trasa nicméně vede krásným prostředím poskytujícím jak výhledy, tak i jízdu přírodou. Silniční pasáže jsou příjemné a bezpečné, silnice jsou málo frekventované a přehledné. Trasa je vhodná pro vlastníky silničních verzí koloběžek.

žst. Bruntál (odjezd z hln. Olomouc)

Trasa vede převážně po dobrém asfaltu a je sjízdná po celé délce. Náročnost je tedy dána převýšením, několika táhlými stoupáními, zvláště tím od Slezské Harty v délce cca 8 km. A také délkou téměř 70 km. Velkou odměnou je opravdu famózní sjezd po výborné, hladké asfaltové silnici s malým provozem, z Jívové až do obce Samotišky v délce přes 7 km.

Od železniční stanice v Bruntále vyrazíte proti směru příjezdu vlaku, podél Černého potoka dorazíte až na hlavní silnici u Kobylího rybníka (orientaci usnadní evangelický kostel). Podél hlavní silnice navážete na zelenou turistickou značku (cyklotrasa č.6029), na druhé křižovatce odbočíte doprava a jízdou do kopce opustíte Bruntál. Za vrcholem stoupání ve Slezském Kočově Vás čeká příjemný táhlý sjezd po hladké asfaltové a minimálně frekventované silnici do Valšova, který projedete. Kousek za železniční zastávkou odbočíte ze silnice doleva, stále z mírného kopce až k začátku nádrže Nová Harta, kterou máte pod sebou po levé straně.

U odbočky Nová Pláň si k nádrži můžete zajet. Od Nové Harty Vás čeká nejnáročnější část trasy v podobě táhlého dlouhého stoupání. Vede po dobrém asfaltu a je mírné, takže Vám umožní prověřit Vaše fyzické schopnosti. V levé zatáčce, asi po 4 km jízdy, odbočíte z hlavní silnice (resp. pokračujete rovně) a druhou polovinu stoupání absolvujete po asfaltové cestě bez provozu, řídkým lesem s výhledy do okolí. Kvalita povrchu je zde o něco horší, ale bez problémů Vám umožní celou délku jet. Vrchol stoupání je na rozcestí, kde se dáte doleva a pokračujete střídavě po rovině nebo z mírného kopce, až na výraznější křižovatku cest (cca 2,5 km). Zde odbočíte doprava a v pohodě, v rytmu v mírném klesání dojedete až do Moravského Berouna. Na náměstí dojedete ve stoupání do krátkého kopce.

Po občerstvení v jedné ze dvou restaurací projedete kolem kostela na kraj a po pěkné cyklostezce sjedete k trati, před přejezdem odbočíte doleva. Čeká Vás příjemná cesta z mírného kopce, nejprve podél trati, potom podél toku Bystřice a opět podél železnice, až do Domašova nad Bystřicí. Ve sjezdu k Bystřici u pošty odbočíte doprava (značená cyklotrasa č.6108) a serpentinami do kopce vystoupáte až do obce Jívová.

Kousek za Jívovou začíná opravdová lahůdka pro milovníky rychlé jízdy po asfaltu a adrenalinu z rychlé jízdy. Čeká Vás totiž přes 7 km dlouhý krásný sjezd po perfektní silnici s minimálním provozem, lemovanou zelení. Takto sjedete až k obci Dolany. I následný profil trati je příjemný, mírně z kopečka dojedete až k řece Bystřice a podíl ní po žluté značce až do centra Olomouce.

Za Bruntálem odbočka k vyhaslé sopce Uhlířský Vrch. Jde o zajímavou lokalitu, cestu lemuje hezká křížová cesta, z vrcholu je pěkný výhled do okolí. I následný sjezd po zelené značce je atraktivním zpestřením. Nejen, že uvidíte odkrytou část sopky (bývalý lom) a dozvíte se něco z historie místa, ale sjezd po trávě a úzké pěšině je dobrý zážitek. Předpokladem je samozřejmě pokročilé ovládání koloběžky v terénu.