Obtížnost:
difficulty-explained
Náročnost je dána kombinací více parametrů, především
kvality povrchu, výškového profilu a délky. U zelených
a modrý tras se můžete spolehnout na převážně ideální povrchy
a mírné převýšení. Červené už většinou obsahují úseky s větším
převýšením nebo místy horším povrchem. Všechny trasy
jsou ale bez problémů sjízdné.
Trasér:
Vzdálenost:
Kostelec nad Orlicí - Hradec Králové podél Orlice
Bóža Bílek
red
Doprava:
difficulty-explained
Pokud je uvedeno “ANO”, tak se na místo výjezdu na trasu můžete dopravit
s koloběžkou kromě autem také veřejnou dopravou, standardně tedy po železnici
nebo cyklobusem. (pozn: většina autobusů, pokud není uvedeno jinak,
nepřepravují kola a koloběžky).
Atraktivita:
difficulty-explained
Atraktivita je také určena kombinací více faktorů.
Šlo mi o vyjádření pocitu z jízdy, které
jsou ovlivněny profilem trati a povrchem, ale také
okolím, výhledy, možnostmi občerstvení nebo
návštěvou atrakcí.
Časová náročnost:
difficulty-explained
Odhad průměrné doby jízdy je uveden v průvodním
textu a nezahrnuje přestávky. Je také individuální.
Ideálně si své tempo srovnáte po několika jízdách
s mnou předpokládanou dobou jízdy. Udělal jsem
zkušenost, že průměrná rychlost jízdy se příliš neliší
pro rovinatou nebo kopcovitou trasu (tedy s vyloučením
tras, kde nastoupáte výšku jízdou vlakem a potom se
vezete z kopce). Plus minus 2 km/hod. Jakmile si tedy
otestujete svou průměrnou rychlost, můžete si pak
upřesnit dobu jízdy bez přestávek sami, podle délky
trasy. Je ale také potřeba vzít v úvahu charakteristiku
trati. Na mnohotvárné trati se zajímavostmi a atraktivitou
strávíte pravděpodobně více času mimo vlastní jízdu
než u jednoduché trati, kterou třeba projedete na jeden
zátah. Podle mých zkušeností trati, kde čistý čas jízdy
přesahuje 2,5 hodiny a po trase jsou zajímavosti jako
hrady, zámky, koupání, lze pojmout jako celodenní výlet.
YouTube video
3
Ano
Mnohotvárná atraktivní trasa podél přírodního parku Orlice a stejnojmenného přírodního parku. Mnohotvárná proto, že po trase jsou jak perfektní cyklostezky, tak i lesní cesty. Po trase poznáte velkou část přírodního parku díky přesunu vlakem. Získané převýšení není až tak výrazné, Orlice tu teče pozvolna, pojedete ale přes 30 km jedním směrem. Po cestě je více příležitostí k občerstvení a trasa je vhodná i pro děti, protože vede převážně mimo silnice.

Začátek trasy:

Pro výjezd z Hradce Králové jsem zvolil stanici Slezské Předměstí, abyste nemuseli při návratu zajíždět příliš do centra. Je ale samozřejmě možné vyjet i z hlavního nádraží.

Náročnost:

Nepříliš těžká trasa má čtyři poměrně odlišné části. První vede po perfektní cyklostezce bez převýšení, která začíná hned a končí až za Česticemi před Lípou nad Orlicí. Druhá část už nevede po cyklostezce, ale po dobrých nefrekventovaných silničkách přes Lípu nad Orlicí, Týniště nad Orlicí a Abrechtice nad Orlicí. Jízda je snadná, jen asfalt už není tak hladký. Ve třetí části pojedete blíže podél Orlice po lesních pěšinách cestách. Většina cest je velmi dobře sjízdná na koloběžce, jedná se o hlinitopísčité lesní cesty. Jen na několika místech se vyskytují kořeny nebo krátká stoupání. Trasa má ale velmi blízko „modré“ náročnosti. Poslední část trasy, po opouštění lesních cest podél Orlice už vede po pěkných silničkách, po vjezdu do Hradce Králové po klidných cyklostezkách. Trasu lze také rozdělit na menší úseky, viz dále v „tipech“

Popis trasy:

Z železniční stanice Kostelec nad Orlicí vjedete na blízkou silnici, přejedete přes přejezd a za 100m odbočíte doprava na cyklostezku, která vede podél tratě. Cyklostezka má číslo 4363 a pojedete po ní až za Čestice k čerpací stanici Eurobit (u hlavní silnice, se stánkem s občerstvením). Tato část trasy měří něco přes 7 km, vede po perfektní cyklostezce krásným prostředím převážně podél Orlice. Za čerpačkou odbočíte stále po cyklostezce doleva a pak hned doprava, najedete na cyklotrasu č. 4162. Projedete opravdu hezkou vesnicí Lípa nad Orlicí. Je to docela pěkný zážitek, obci se daří dobře, minete hezky restaurovaný obecní obchod, obecní hospodu i obecní sportoviště. Také domky se zahradami jsou velmi udržované, provoz po místní silnici je minimální. Až opustíte Lípu, přidá se zleva cyklotrasa č. 4160, po které dále projedete okrajem Týniště nad Orlicí. Po průjezdu Týništěm přejedete přes mostek Orlici a hned za mostkem se dáte doprava přes pole, vyhnete se tak jízdě po silnici přes Albrechtice nad Orlicí. Za chvíli narazíte na silničku, odbočíte doprava a držíte se cyklotrasy č. 4158. Po silnici pojedete podél přírodního parku Orlice. Po cestě je několik odboček k řece, můžete si udělat krátkou zajížďku a odpočinout si. Jízdu přírodou si ale užijete až po odbočce za táborovou osadou Suté Břehy. Odbočíte doprava po žluté turistické značce, která Vás povede přímo podél Orlice. Existuje samozřejmě varianta pokračovat po nepříliš kvalitní silničce až do Bělé, přišli byste ale o mimořádně hezkou část trasy kolem Orlice. Tento druh tras mapuji s obzvláštním potěšením, protože jen na základě mapy by se asi málokdo odvážil s koloběžkou touto cestou jet. Vězte ale, že až na několik velmi krátkých úseků je lesní pěšina ve výborném stavu a umožní i méně zkušeným rytmickou jízdu divokou přírodou. Cesta se klikatí nad řekou, jsou zde pěkná místa k odpočinku s výhledem na řeku nebo dokonce ke koupání. Po cestě budete míjet i chaty rozeseté podél břehu. Stále se držíte žluté značky, než Vás dovede na asfaltovou cestu, kde narazíte na cyklotrasu č.4168. Na ní odbočíte doleva, dojedete až do Krňovic, kterými projedete a hned za nimi odbočíte ze silnice doprava po trase č.222, která Vás dovede až do Běleče nad Orlicí. Po 222 projedete Bělečí, paralelně s cyklotrasou č. 4197, po které za Bělečí odbočíte doleva ze silnice na štěrkopískovou cestu. Na nejbližší křižovatce cest se dáte doprava po cyklotrase č. 4196, která Vás dovede až do Hradce Králové. Předtím ale obkroužíte velký Stříbrný rybník. Po cestě narazíte na kemp Stříbrňák, kde se můžete zajít i vykoupat. Následně Vás čeká hezká cesta podél lesa. Po příjezdu do zastavené oblasti se pak dáte doprava po klidných silničkách s cyklopruhy až k nádraží.

Tipy:

Můžete absolvovat pouze část trasy po perfektních cyklostezkách mezi Kostelcem nad Orlicí a čerpací stanicí Eurobit na půl cesty mezi Česticemi a Lípou nad Orlicí. U čerpací stanice je zřízeno občerstvení. Tuto část můžete absolvovat tam a zpět.

Pro milovníky více „přírodní“ varianty se nabízí možnost vystoupit z vlaku ve stanici Petrovice nad Orlicí a po cyklostezce 4159 se napojit na výše uvedenou trasu.

Obě tyto trasy budou popsány samostatně.

No items found.
Odeslat zpětnou vazbu
Děkujeme, Vaší zpětné vazbě se budeme brzy věnovat.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Trasy

Trasy ve všech regionech České republiky a nejen v ní. Největší databáze zmapovaných tras pro koloběh.

Partnerem projektu je společnost