Lázně Bohdaneč - okolo rybníků
Bóža Bílek
blue
Ne
Příjemná nenáročná trasa vhodná i k celodennímu výletu. Nabízí pobyt v pěkné přírodě, možnost koupání po cestě i prohlídku lázeňského města Lázně Bohdaneč. Po trase jsou možnosti občerstvení.

Kdekoli na trase, protože se jedná o okružní trasu a lze ji jet v obou směrech. Snad je ideální začít trasu v obci Čeperka (nebo v Opatovicích) a nechat si Lázně Bohdaneč na polovinu cesty, protože je zde nejvíce možností k občerstvení.

Lehká trasa, která má minimální převýšení a vede po dobrých površích, převážně asfaltových. Část trasy z Čeperky do Dolan vede po silnici, tato je ale málo frekventovaná a přehledná, takže lze výlet absolvovat i s dětmi. Zbývající část trasy potom vede přírodou, parky, kolem rybníků.

Z obce Čeperka se vydáte podél Opatovického kanálu po pěkné asfaltové cestě, držíte se značky cyklotrasy č.4040. Ta vás dovede do vesnice Podůlšany, kterou projedete, na hlavní odbočíte doleva a hned po 200 metrech doprava na poměrně klidnou okresní silnici. Potom se v tempu po rovné asfaltce svezete asi 5 km, projedete Staré Ždánice a Dolany, pořád po 4040. Una konci Dolan opustíte hlavní silnici a budete na křižovatce pokračovat rovně. Silnička postupně přejde v cyklostezku. Podél Černské strouhy pojedete podél lesa a vjedete do národního parku Bohdanečský rybník. Celá chráněná oblast je významným sídlištěm vodního ptactvy, což je dobře slyšet. Projedete pěkným úsekem, cestou obklopenou vzrostlým stromořadím. Následně odbočíte doprava, stále po 4040 po štěrkopískové cestě pojedete podél rybníků. Na konci naučné stezky na hlavní silnici odbočíte doleva a s pomocí značek cyklostezky č.4039 prokličkujete až do centra Lázní Bohdaneč. Po prohlídce městečka a občerstvení můžete projet lázeňským parkem (respektujte návštěvníky) po NS Gočarův okruh. Po chvíli opět narazíte na cyklotrasu č.4039, které se budete dále držet. Jen asi po 1,5 km můžete zvolit cestu lesem po pěkné lesní cestě, po modré turistické značce. Příroda je zde velmi živá, stojí to za to. Modrá značka se následně připojí opět k 4039 a obě Vás povedou bohatou přírodou až do hezké a upravené vesničky Stéblová. Asi kilometr za Stéblovou dorazíte na rozcestí 4 cest, 4039 vede doprava, Vy se ale dáte rovně po asfaltové cestě podél rybníka Malá Čeperka. Po cestě je několik přístupů k rybníku, který je písčitý a nabízí pěkné koupání. Po necelém kilometru dojedete k dalšímu rybníku Machač, kde je písečná pláž i s občerstvením a skluzavkami pro děti. Vhodné místo k zastávce, protože do cíle už zbývá jen kousek. Po přestávce objedete rybník Machač napravo, narazíte opět na 4039, po které záhy dorazíte do obce Čeperka.

Prohlídka Lázní Bohdaneč

Koupání s občerstvením u rybníka Machač

Koupání na „divoko“ u rybníka Malá Čeperka

Odbočka k ornitologické pozorovatelně u Bohdanečského rybníka