Lesní okruh z Manětína
Bóža Bílek
Ne
Krásná trasa pro všechny milovníky klidu a přírody, vedoucí téměř výhradně po pěkných asfaltkách mimo silnice, skrz Přírodní park Manětínská. Je možné trasu pojmout jako celodenní rodinný výlet s většími dětmi nebo jako perfektní „fitness“ trasu, kterou můžete absolvovat v tempu. Ideální do teplých slunečných dnů, protože jedete převážně lesem. V sezóně můžete po celé trase sbírat borůvky nebo houby, na závěr se vykoupete v přírodním koupališti. Za zvážení určitě stojí kombinace s návštěvou Manětínského zámku, nebo alespoň pěkného přilehlého parku.

Manětín, odstavné parkoviště bez poplatku kousek od centra a zámku. Nebo také můžete zaparkovat na parkovišti přímo u zámku.

Trasa vede téměř výhradně po výborných asfaltových lesních cestách. V první polovině dokonce v kvalitě pro kolečkové brusle. Jako lehkou červenou jí uvádím pouze proto, že je dlouhá téměř 30 km a jsou zde dvě táhlejší stoupání. Výzvou je jen počáteční stoupání z Manětína, kde se většina z Vás spíše projde pěšky, v délce asi 2 km. Technicky je zcela bez problémů, je vhodná pro větší děti, které jsou připravené ujet 30 km.

Od parkoviště vyrazíte podél nádvoří před zámkem a za ním odbočíte doleva přes mostek podél zámecké zdi. Čeká Vás táhlé stoupání, cesta je značená červenou turistickou značkou. Po vjezdu do lesa se stoupání zmírní, také se ale zlepší kvalita cesty, takže už můžete bez problémů jet. Mírné stoupání pokračuje i dále, perfektní asfalt Vám ale umožní rozdíl bez problémů překonat. Asi 2 km od kraje lesa dorazíte na rozcestí Přístřešek pod Vysokým vrchem, kde opustíte červenou značku a dáte se doleva. Stále po pěkné asfaltce mírně stoupáte.

Po několika kilometrech Vás ale čeká krásný táhlý a mírný sjezd lesem až k rozcestí Dlouhá louka. Na rozcestí odbočíte doleva, držíte se cyklostezky č.2244. po krátkém smírném stoupání se svezete k rozcestí Kostelík (domky), kde odbočíte prudce doleva. Tady Vás čeká druhé výraznější stoupání na trase rovně lesem vzhůru po značené cyklostezce č.35. Po rovince pak dojedete až k rozcestí ke Dvoru Libenov, který objedete doprava a po žluté turistické značce dorazíte po necelém kilometru k rozcestí, kde se dáte doleva (cyklotrasa Baroko II). Odtud Vás už čeká jen táhlý sjezd až na kraj Manětína.

Projedete malou zástavbou Dolní Lipí a narazíte na místí minimálně frekventovanou silničku. Asi po kilometru sjedete ze silničky doleva a hned po pár metrech odbočíte doprava na pěšinu mezi stromořadím. Podél potoka dojedete až ke koupališti, kde se můžete občerstvit. Značená trasa pak pokračuje podél zástavby, minete fotbalové hřiště po pravé ruce, odbočíte na křižovatce doprava podél zdi zámeckého parku. Přejedete manětínský potok a za chvíli jste zpět u zámku.

Návštěva „barokní perly západních Čech“, zámku Manětín a přilehlého parku. https://www.zamek-manetin.cz/cs

V sezóně se připravte na sběr borůvek (borůvčí Vás bude provázet po celé trase) nebo na sběr hub.

Závěr trasy si můžete zpestřit návštěvou přírodního koupaliště a občerstvením u místního stánku.