Mimořádná trasa z Telče přes Pařezitý rybník
Bóža Bílek
blue
Zcela jistě jedna z nejlepších tras, které jsem kdy absolvoval. Dát čtyři hvězdičky znamená soulad jak mimořádného zážitku z vlastní jízdy na koloběžce, tak i atraktivního okolí a zážitků podél trasy. Vše tady platí, samotný začátek v jednom z klenotů Česka Telči je zážitkem, v okolí je nádherná udržovaná příroda, pěkné upravené vesničky, povrchy všech druhů, všechny ale ve výborném stavu. Po cestě možnost zařádit si na single-trailu, vykoupat se v několika čistých rybnících i se dobře občerstvit. Bez problémů můžete pojmou jako rodinný výlet s dětmi.

Železniční zastávka Telč. Nádraží je docela stranou a je u něj velké bezplatné parkoviště.

První polovina trasy je převážně do mírného stoupání, až na výjimky ale lze vykopat. Kratší úseky, kde povedete, vedou hezkým lesem a procházka nevadí. Sjezdy jsou mírné a táhlé, takže si nastoupané metry užijete a nenarazíte na žádné problémy. Stoupání je ale jen jediná překážka, všechny povrchy jsou výborné, i ty stěrko-písčito-hlinité jsou dobře udusané a jedou. Pokud na Vás nebo děti dolehne únava, můžete trasu výrazně zkrátit v obci Řasná a otočit zpět do Telče. Ušetříte tak cca polovinu výškových metrů.

Od železniční zastávky vyrazíte mírně z kopečka ke kruhovému objezdu, který opustíte na prvním výjezdu, ale hned po pár metrech se dáte doleva mezi domky ulicí U Štěpnického rybníka. Na křižovatce se dáte doleva až dojedete k rybníku. Po cyklostezce jedete podél břehu, si po 300 metrech odbočíte doleva a po chvíli cik-cak dojedete na vrchol krásného náměstí. To si můžete v klidu celé projet. Poté je opustíte ulicí U Masných krámů, přes lávku přejedete Ulický rybník, odbočíte doprava podél něj a parkem dojedete k zámeckému skleníku, po jehož levé straně park opustíte, přejedete silnici a pokračujete rovně ulicí Lipky. Navážete tak současně na NS Lipky a Březinovu cestu.

Alejí dojedete až k lesu. Kde se cesta stáčí doprava a asi po 300 m pokračuje do lesa mírně do kopce. Narazíte na dojezd místních sigle trailů, z nichž ten zelený, nejlehčí, si můžete absolvovat. Nejdříve ale musíte vystoupat po značené cyklostezce 5126 až ke kapli sv. Karla, kde je odpočinkové místo s výhledy a začátek single trailů. Dále pak pokračujete po 5126 (a Březinově cestě) až do příkladně udržované vesničky Vanov. Březinovu cestu zde opustíte, držíte se 5126. Asi po 700 m za rybníčkem odbočíte doleva a v mírném stoupání dojedete do vesnice Řásná. Na křižovatce sew dáte doprava mezi domky, po chvíli minete místní koupaliště, po levé ruce, pokračujete po pěkné místní silničce, minimálně frekventované, až k lesu. Po pravé straně minete kemp (možnost občerstvení) a asi 200 metrů za ním odbočíte doleva k Velkému Pařezitému rybníku. Projedete se podél břehu a narazíte opět na silničku, na rozcestí u hájovny se držíte vlevo.

Obloukem objedete arboretum, na rozcestí za ním se dáte doprava do krátkého prudšího stoupání. Asi po půl km dosáhnete nejvyššího bodu trasy, poté už se převážně povezete. Můžete si zde udělat odbočku k vyhlídkovému místu Míchova skála (200 m). Asi po dalších 200 m u odpočívky se dáte vlevo, čeká Vás parádní táhlý sjezd lesem až do obce Lhotka. Držíte se značené cyklotrasy 5124, na konci obce přejedete hlavní silnici a pokračujete rovně houpavě až do Částkovic, kde na křižovatce odbočíte doleva. V pohodě dojedete do Hostětic, které projedete rovně, navážete na cyklotrasu č.1113. Asi po kilometru na rozcestí odbočíte doleva a po chvíli zase doprava, jedete po NS Lipky, po které dojedete až Zámeckému parku se zámeckým skleníkem. Projedete parkem, držíte se vlevo a po chvíli podél Štěpnického rybníka narazíte na trasu, kterou jste začínali, a dojedete zpět k nádraží.

Více možností pěkného koupání:- V Řásné na místním koupališti- Ve Velkém Pařezitém rybníku, který je mimořádně čistý po celou sezónu. Jedná se o unikátní rašelinový rybník, ve kterém je voda ostrá jako žiletky. Absolutně čistá voda je zabarvená rašelinou, takže máte pocit, že se koupete v čaji.- Horní Mrzatec: při táhlém sjezdu do obce Lhotka si můžete udělat krátkou odbočku k rybníku s krásnou okolní přírodou

Single trail: na konci NS Lipky u Kaple sv. Karla začínají trasy, ta zelená s názvem Březinka se dá absolvovat na koloběžce.

Telč je považována za jeden z top turistických cílů v ČR, určitě stojí za to si město v klidu projet, koloběžka se k tomu hodí ideálně.