Napříč Českou Kanadou kolem pevností a vykopávek
Bóža Bílek
Atraktivní trasa s více body zájmu po cestě a také různorodými povrchy. K základnímu času si připočítejte dostatečnou rezervu k častým odbočkám a zastávkám, ať už je to návštěva pevnostního areálu, vykopávek Pfaffenschlag nebo Skalního města u Skálkova. Doporučená trasa pro výlet s dětmi.

Na bezplatném parkovišti u železniční stanice ve Slavonicích.

Středně náročná trasa. Všechny cesty, byť velmi různorodých povrchů, včetně lesních cest, jsou dobře sjízdné. První polovina trasy střídá jízdu po rovině s táhlými stoupáními, návrat je pak pohodový po lesních a polních cestách z kopce. Nastoupané metry si tak opravdu krásně užijete.

Z parkoviště vyjedete podél železniční trati Mánesovou ulicí, po červené turistické značce. Trať přejedete a po 150 m odbočíte doprava (opustíte červenou) a krátce poté najedete na silnici, po které se vydáte doleva do mírného kopce. Asi po kilometru minete po pravé ruce Bejčkův Mlýn s restaurací a Bejčkův rybník. Hned za ním odbočíte doleva na štěrkopískovou cestu před Silničním rybníkem, který zleva objedete a krátce poté přijedete na křižovatku cest u Pevnostního areálu Slavonice. Zde se vyplatí koloběžky nechat u odpočívadla a pěšky do kopce si areál projít. Poté budete pokračovat po červené turistické značce lesní cestou mírně do kopečka kolem rybníků až k odbočce k archeologickým vykopávkám středověké vesnice Pfaffenschlag (u Spáleného rybníka).

Po prohlídce přejedete po hrázi rybníka a najedete na silnici, po které se dáte doleva do kopce až do Stálkova. Stoupání je táhlé a místy i výrazné, takže střídavě půjdete vedle koloběžky a střídavě pojedete. Ve vesničce Stálkov odbočíte doprava a budete se držet žluté turistické značky, po které i odbočíte ze silnice u rybníka Malý Troubný (asi 1 km za vesnicí). Od Stálkova už si budete užívat příjemnou jízdu z kopečka. Krátce po odbočce ze silnice na rozcestí opustíte žlutou a držíte se vpravo na lesní cestě. Určitě stojí za to udělat si krátkou odbočku do Skalního města, kde je o prázdninách umístěn i netradičně pojatý letní tábor.

Potom už nezbývá než si užívat krásné cesty lesem i poli z kopečka po Graselově cestě. Po výjezdu z lesa se Vám otevře výhled na Slavonice a okolí, po polní cestě sjedete až k silnici, abyste hned po 200 m opět odbočili doprava na plní cestu. Která Vás dovede až ke kraji Slavonic a do historického centra na náměstí. Od náměstí už jen sjedete k potoku a za ním kolem hřbitovní zdi se zkratkou dostanete až na parkoviště u nádraží.

Slavonice: známé především díky stylově čistému a zrekonstruovanému renesančnímu náměstí.

Pfaffenschlag: nevelké archeologické naleziště v hezkém prostředí

Pevnostní areál Slavonice: komplexní a zrekonstruovaný areál opevnění