Náročná chlapská trasa z Mariánských Lázní převážně terénem do Svojšína
Bóža Bílek
black
Moc hezká a pestrá trasa, která zaujme především milovníky klidu a přírody. Trasa je minimálně frekventovaná. Zejména ve druhé polovině vede i mimo cyklostezky po turistické trase pro pěší. Příroda kolem Jilmového a Kosího potoka i Mže je různorodá a bohatá a vybízí k více zastavením a relaxu. Stojí za to udělat si dostatek času a dát si třeba někde piknik, protože míst k občerstvení na trase moc není.

žst. Mariánské Lázně (nástup do vlaku na žst. ve Svojšíně, kde je i dostatek místa k parkování).

Hodně náročná trasa vhodná pro ty, kteří nemusí jet pořád v tempu po asfaltu a nevadí jim časté stoupání, terénní vložky, jízda po všech druzích povrchů. I dámy samozřejmě trasu zvládnou, nicméně každý musí mít zkušenosti a dobrou techniku jízdy. Až na výjimky je trasa sjízdná (občas kolem řeky musíte přetlačovat přes kořeny a kameny), ale vyžaduje pozornost a dobrou fyzickou kondici.

Po výstupu z vlaku žst. Mariánské Lázně (pozor – ne Mariánské Lázně město) přejedete hlavní silnici a vydáte se doprava po Hlavní třídě hezkou zástavbou mezi domky až k Palackého třídě, ze které zakrátko odbočíte prudce doleva k trati, kterou podjedete a hned za ní se stočíte doprava podél trati upraveným parkem. Asi po 200 metrech odbočíte doprava, opět podjedete trať a podél Úšovického potoka dojedete po pěšině až k Antoníčkovu pramenu. Zde se dáte doleva mírně vzhůru ke kostelu Sv. Antonína, který vpravo objedete a hned za ním odbočíte prudce vzhůru lesem pod viadukt. Držíte se zelené turistické značky a současně značené cyklostezky č.2138.

Čeká Vás prudké stoupání v délce cca 500 m, dále pak ještě dalších 500 m pozvolnější. Tímto výstupem se ale dostanete na pěknou cestu s vyhlídkami na obě strany a další trasu si budete užívat v mírném i prudším klesání. Na rozcestí před Martinovem (odbočka při jízdě z kopce) se dáte doleva, držíte se stále zelené značky a cyklistické 2138A. Projedete vesničkou a stále z kopce dojedete až k penzionu Rainmuhle (po levé ruce máte rybníček). Mezi penzionem a rybníčkem sjedete k potoku a poté po úzké nenápadné pěšině krátce nastoupáte až k rozcestí, kde odbočíte doprava a opět navážete na cyklotrasu 2138A. Po pěkné trase podél Jilmového potoka dojedete až na místní silnici, po které se svezete jen asi 250 metrů, silnice se pak stáčí doprava a vy pokračujete rovně a vjedete do údolí Kosího potoka.

Údolí Kosího potoka je divočejší, je zde krásná příroda, málo lidí, ale také náročnější terén. Orientace je zde jednoduchá, dlouho pojedete v bezprostřední blízkosti potoka po zelené turistické značce. Podél trasy je několik odboček značených cyklotras, které jsou určitě lépe sjízdné, nicméně zcela jistě Vám neposkytnou tak pěkný požitek a bohatou přírodu, jaká je podél potoka. Trasa v délce asi 3 km je příjemná, zakrátko dorazíte na silnici, odbočíte doprava a hned po 100 metrech zase doleva podél na hlinito-štěrkovou cestu. V tomto místě je poslední možnost k občerstvení, pokud si zajedete do vesničky Michalovy Hory (200 m). Tato trasa nicméně nabízí mnoho krásných míst k pikniku, takže doporučuji vzít si raději občerstvení s sebou.

Následuje poměrně dlouhý úsek podél potoka po pěšinách, až na úsek v délce cca 500 m je vše sjízdné, ale je to trochu kličkovaná mezi kořeny a kameny. Pokud máte dost času, můžete po cestě odbočit ke zřícenině hradu Třebel (v místě, kde křižujete silnici 230), jinak je to především o přírodních scenériích. U hezké osady Kosí potok u soutoku Kosího potoka a řeky Mže končí zelená značka a začíná červená. Zde buď odbočíte doprava přes potok, abyste vzápětí na rozcestí odbočili prudce vlevo a de facto se vrátili zpět k řece, nebo si cestu zkrátíte přenesením koloběžky rovně. Asi po 4 km projedete chatovou osadou, od řeky vystoupáte vzhůru (až narazíte v osadě na asfaltovou cestu, dáte se doleva nahoru mezi ohradami, až po 200 m odbočíte po červené doprava). Poslední úsek trasy vede lesem po dobré cestě, houpavě nahoru dolů, před Svojšínem najedete na asfaltovou silnici. Stále po červené značce sjedete kolem zámku k řece a hned za mostem doprava po pěšině dojdete k žst.

Mariánské Lázně: centrum je v bezprostřední blízkosti trasy, takže se návštěva samozřejmě nabízí. Jen myslete na to, že trasa je poměrně dlouhá a je v tomto případě třeba na ní nastoupit relativně brzy ráno.

Zámek Svojšín: na konci cesty, je přístupný k prohlídkám. V sezóně je zde otevřená kavárna, občerstvení budete potřebovat.