Okruh industriálním a postindustriálním Mosteckem
Zdeněk Pergl
Trasa okruhu vede bývalým a současným průmyslovým okolím a po výsypkách Mostecka.

Okruh začíná a končí na mosteckém nádraží.

Na trase nejsou žádná náročná stoupání, ale pojedete většinou po polních, štěrkových nebo šotolinových cestách čí starých rozbitých asfaltkách s minimem provozu. Pěkného hladkého povrchu je na ní minimum. Trasa určitě ale není vhodná pro silniční koloběžku.

Po opuštění nádraží pojedete doleva a po okraji bývalého bohužel nyní chátrajícího autobusáku se vydáte do Rudolic. Na konci autobusáku začíná chodník do Chanova. Pojedete po něm až k čističce vody. Od ní se vrátíte zpět do mírného kopce po silnici k mostu do Rudolic přes železniční trať. Variantou je v jednom místě možnost přejetí na tuto silnici, která v tom místě vede asi 10m vedle chodníku, a přijetí k tomuto mostu z druhé strany. Ušetříte asi 500m trasy.

Po přejetí mostu projedete Rudolicemi po silnici až na malé náměstíčko. Zde se vydáte vlevo podél hospody k mostu přes Bílinu. Ten přejedete a dáte se doprava po asfaltce. Asfaltka vede za nádražím, kde je zakončena závorou. Tu na koloběžce objedete zprava a pokračujete po starší místy rozbité asfaltové cestě. Po pravé straně máte řeku Bílinu a po levé železniční trať. Asfaltka končí na panelce u mostu přes řeku Bílinu. Vy se nedáte přes ten most, ale doleva po panelce. Odtud je to cyklotrasa 3107.

Po ní podjedete výpadovku na Litvínov a pokračujete dál podél kolejí. Cyklotrasa se asi po 500 metrech se změní na starou rozbitou asfaltku, po které objedete areál, který využívají speditérské firmy k parkování kamiónů. Asi po kilometru po ní vedle trati dojedete pod viadukt, kde nahoře je čtyřproudá silnice, Ten podjedete a odbočíte doprava a pojedete dál po cyklotrase 3107 až do Komořan, kde ji za autobusovými zastávkami opustíte odbočením doprava na asfaltku a opět podjetím čtyřproudé silnice.

Asfaltka končí závorou a vrátnicí do lomu ČSA. Vy ji ale opustíte dříve odbočením doprava na cestu, která vede novu výsypkou po okraji dolového pole lomu. Asi po čtyřech kilometrech šotolinová cesta ústí na cyklotrasu 3108. Po ní podél Farského rybníka dojedete až do Horního Jiřetína. V Jiřetíne cyklotrasa 3108 ústí na cyklotrasu 3106. Po ní se vydáte doprava a dojedete parkem Nové Záluží a dále zahrádkářskou kolonií na kraj Litvínova. Tady odbočíte doprava dolů dál po cyklotrase 3106 kolem Lidlu ven z města. Po cyklotrase projedete Růžodolskou výsypkou až k bunkru nad jezerem Most. Odtud se vydáte po nové cyklostezce a dojedete až k přesunutému kostelu. Od něj po mostě přes dopravní koridor, kde vede železniční trať a čtyřproudá silnice, dojedete na Chomutovskou ulici a po ní zpět na začátek na nádraží.

V parku Nové Záluží je možno si dát pauzu u místního rybníka. Je tam i pro děti pirátská loď.

Nahoře u kostela je také kavárna "V Duchu".

Na konci trasy je možné si zajet dolů k jezeru na pláž, kde je i občerstvení.

Doporučuji i prohlídku přesunutého kostela. Cestou minete i původní místo kde stál. Vedle je vyhlídka na jezero. Je tam i kus kolejí, po kterých jel.

Pokud někdo přijede autem, tak je možné okruh začít na parkovišti u mosteckého jezera.