Okruh okolo Váhu z Nezbudskej Lúčky do Žiliny
Ilona Pavlatová
blue
Okruh z Nezbudskej Lúčky do Žiliny vede po obou březích řeky Váh. Jsou zde krásně upravené cyklostezky, některé lehce terenní a některé vhodné i pro inline. Z každé strany Váhu se nabízí trochu jiný pohled. Dominuje zde Malá Fatra, ale také industriální oblast, se kterou je Váh nedílně spjatý. Zajímavý je také Biokoridor při Vodnom diele Žilina. Občerstvit se můžete v Mojši, kde po cestě budete míjet pizzerii nebo v některé z restaurací u Vodního díla Žilina. Restaurace je také na samém začátku cesty, u nádraží v Nezbudskej Lúčke. Máte-li dostatek času, udělejte si malou zajížďku na hrad Strečno.

žst. Nezbudská Lúčka - Strečno

Svezení je převážně po rovině, při přejezdech na opačný břeh a u Vodného diela Žilina je nutné nastoupat několik krátkých úseků. O něco horší cesta je v některých úsecích na levém břehu Váhu, ale vše je bez problémů sjízdné. Na pravém břehu Váhu si užijete krásně hladký asfalt. Na silnici se dostanete pouze v Nezbudskej Lúčke a ve Varíně, není však příliš frekventovaná.

Od železniční stanice se vydáváme vlevo na cyklostezku modré C. Za 470m překonáváme most přes řeku Váh a za mostem odbočujeme vpravo. Po 390m se stále držíme vpravo. Za dalších cca 470m, za obecním úřadem Strečno odbočujeme vpravo a dostáváme se cyklostezkou modré C k levému břehu řeky Váh. Za 5,5km míjíme Pizzerii La Rose a pokračujeme 3,7km k Vodnému dielu Žilina. Zde odbočujeme vlevo a po 150m opět vpravo na cyklostezku žluté C.

Po 3,9km nás cyklostezka přivádí k odbočce vlevo na most v Budatíně. S cyklostezkou se stáčíme vpravo na most a přejíždíme na cyklostezku na pravém břehu Váhu. Nyní už se vracíme zpět po cyklostezce červené C 1,9km a následně přejíždíme most. Dál stezka pokračuje mezi Váhem a biokoridorem. Za 1,2km se cyklostezka stáčí ostře vpravo a za 50m ostře vlevo. 950m jedeme lehčím terénem k Vodnému dielu Žilina.

Na rozcestí odbočujeme vlevo a po 80m přejíždíme na cyklostezku u skateparku. Vydáváme se na cyklostezku 2427 (modré C). Od parkoviště zdoláváme krátký prudší kopeček a dál se již vezeme po rovině. Čeká nás 7km dlouhý in-line úsek. K rozcestníku, kde odbočujeme vpravo, to je 120m. Cca za 420m odbočujeme vpravo na most přes řeku Varínka (Pozor!!! Do konce roku 2022 bude most uzavřen, je nutné ho objet přes nádraží ve Varíně) a pokračujeme 1,7km a u hřbitova zahýbáme vpravo pod most. K nádraží v Nezbudskej Lúčke - Střečno zbývá cca 250m.

Žilina, historické centrum

Vodné dielo Žilina

Biokoridor při Vodnom diele Žilina

Skatepark, u Vodného diela Žilina

Junglepark, Mojš www.junglepark.sk

Hrad Strečno, Povážské muzeum, Středověká dědina Paseka (6,5 km od lávky v Mojši, nyní je nutno přejet na druhou stranu, protože most ve Varíně je uzavřený (cca do konce roku 2022) a objížďka je kolem nádraží ve Varíně)