Okruh z Bernartic přes Vraní hory a Růžový palouček do Žacléře a Prkenným Dolem s odbočkou k tvrzi Stachelberg zpátky
Gábina Kohlmannová
Vydatná zážitková trasa vás zavede do méně známých Vraních hor v žacléřském výběžku obklopeném polskými hranicemi. Z úbočí Vraních hor si vychutnáte netradiční výhledy na východní Krkonoše i Sněžku, v rámci trasy můžete navštívit památník J. A. Komenského na hraničním Růžovém paloučku a podívat se do unikátního Hornického skanzenu v Žacléři i do jedné z největších dělostřeleckých pevností v Evropě – do tvrze Stachelberg. A v rámci trasy si samozřejmě také dosyta užijete jízdu na koloběžce v různých terénech.

Bernartice – parkoviště (neplacené) u sportovního areálu, nebo žst. Bernartice u Trutnova (150 m od trasy)

Středně náročná trasa ve členitém terénu vedoucí po dobře značených cyklotrasách. Jednotlivé úseky mají rozličný povrch od kvalitních asfaltek po zpevněné i nezpevněné polní a lesní cesty. Trasa nabízí navíc také náročnější variantu s výstupem na vrchol Králického Špičáku (nebo případně naopak možnost vynechání některých úseků). Trasa vede převážně po cestách nebo po méně frekventovaných silnicích, je zde pouze pár kratších úseků po silnicích s vyšším provozem. Možnosti občerstvení během cesty jsou omezené. Vzhledem k rozsahu je trasa vhodná jako celodenní výlet.

Z parkoviště u sportovního areálu pod bernartickým kostelem se vydejte vlevo po místní silničce směrem na Bečkov. Přibližně po 2 km mírného stoupání dorazíte k rozcestníku, kde odbočíte vlevo a podle cyklotrasy č.4503 „Traverz Vraních hor“ budete pokračovat ještě půl kilometru ve stoupání po polní cestě mezi pastvinami k nedalekému lesu na úbočí Mravenčího vrchu. Otevře se vám první krásný výhled na východní část Krkonoš včetně dominantní Sněžky, který vás bude provázet i následné 4 km lesní cestou klikatící se po vrstevnici úbočím Vraních hor až ke královeckému lomu, kde se těží ryolit.

U rozcestníku přibližně půl kilometru před lomem se vám nabídne možnost zdolat nejvyšší vrchol Vraních hor – Královecký Špičák (881 m n.m.). Jestliže vám nevadí výraznější stoupání a obtížný terén, můžete si přidat navíc 4 km a od rozcestníku odbočit vpravo po modré turistické značce na lesní cestu, která se po 1 km stoupání připojí na cyklotrasu 4502 a po dalším kilometru náročnějšího výstupu po kamenité stezce stanete na vrcholu Královeckého Špičáku s nádherným panoramatickým výhledem a také s odpočinkovým místem (bohužel pouze s vlastním občerstvením). Zpátky dolů pak pojedete stále po cyklotrase 4502 přímo až ke královeckému lomu.

Od lomu vás čeká příjemný mírný sjezd po silničce mezi loukami asi 1,5 km k hlavní silnici, kde se dáte vpravo a hned za nedalekým železničním přejezdem v příhraničním Královci odbočíte doleva, stále dle cyklotrasy 4502. Tato cyklotrasa vás poté provede po asfaltce okrajem obce a kolem místního hřbitova, za kterým pak následuje rovinatý úsek loukami po nezpevněné cestě do Černé Vody (spolu s cyklotrasou 4502 i modrá turistická značka). Dál už budete mírně stoupat po asfaltové silničce až k odbočce na Růžový palouček.

K Růžovému paloučku, historickému místu na hranicích s Polskem, kde J. A. Komenský opustil v roce 1628 svou vlast, dorazíte po necelém kilometru jízdy. Naleznete zde památník učiteli národů v podobě velkého kruhového labyrintu a informační naučné tabule.

Cyklotrasa 4502 vás poté dovede na okraj Žacléře. Tady ji na chvíli opustíte a odbočíte vlevo k nedalekému Hornickému skanzenu – kulturní památce, ve které máte možnost atraktivní prohlídky podzemí i unikátní rozhledny na těžní věži. Po návratu zpět na křižovatku pokračujete rovně, už opět po cyklotrase 4502, přes Bobr do historického centra Žacléře s Rýchorským náměstím.

Z náměstí pak vede cyklotrasa dolů ke Kapličce prudším kopcem „Střízlivák“, po cestě s nekvalitním rozbitým povrchem a je proto lepší zvolit objízdnou variantu, která z náměstí pokračuje ještě kilometr po hlavní silnici k parkovišti u skiareálu. Tady odbočíte vlevo a mírným sjezdem po kvalitní asfaltce přijedete ke Kapličce a v pohodovém sjezdu pokračujete po silnici dál Prkenným dolem ještě 1 km ke značené odbočce na pevnost Stachelberg.

Z rozcestí pojedete 2 km po lesní cestě (cyklotrasa 4210 a zelená turistická značka) k dělostřelecké tvrzi Stachelberg, která je jednou z největších v Evropě. Návštěvníkům nabízí historickou expozici s modely pevností a výzbroje a také možnost unikátní prohlídky rozsáhlého podzemí. Můžete se podívat také na sousední rozhlednu Eliška a poté se vrátit stejnou cestou zpět na rozcestí a pokračovat ve sjezdu po silnici podél Sněžného potoka do Malého Křenova. Na křižovatce se zde dáte doleva po cyklotrase 4210, která vás podél potoka Ličná doprovodí necelé 4 km přes Křenov až do Bernartic.

Vraní hory – osmikilometrové výrazné pohoří v Broumovské vrchovině

Růžový palouček – památník odchodu J. A. Komenského z vlasti v r.1628

Hornický skanzen v Žacléři (viz: https://www.djs-ops.cz/cinnosti/hornicky-skanzen-zacler/)

Dělostřelecká tvrz Stachelberg (viz: https://www.stachelberg.cz/)

Železniční viadukt v Bernarticích z r.1868 (národní technická památka)