Okruh z Bosonoh do obory Holedná a okolo Anthroposu zpět
Ilona Pavlatová
Středně náročný okruh nabízí krásnou přírodu v oboře Holedná, kde můžete pozorovat divoká prasata nebo krotké, volně žijící daňky. Příjemné je i svezení po stezce okolo řeky Svratky, kde si užijete rovinku po hladkém asfaltu. Zábavu pro děti i dospělé najdete v parku Anthropos.

Parkování Brno-Bosonohy ul. Pražská, MHD zastávka Skalní

Z Bosonoh budete muset zdolat stoupání a kratší úsek lesní cesty, kde je obtížnější terén, ale dál se až k parku Anthropos povezete z kopce nebo po rovince. Stoupání začne opět za Bike arénou Anthropos a neopustí vás až do Nového Lískovce. Zpět do Bosonoh cesta opět klesá. Na trase se nachází jedna cesta, kterou mapy.cz bohužel nezobrazují. V mapě je vyznačena pouze body. Více najdete níže v popisu cesty a ve videu. Tato cesta je bez větších problémů sjízdná.

Trasa začíná od zastávky Skalní - autobus č.69, č.51 (u SOU stavební). Po 50m odbočuji vlevo na ul. Skalní a pokračuji 150m na křižovatce ve tvaru Y se držím vlevo. Po 800m odbočuji vlevo a jedu 300m do mírného kopce a po té odbočuji vpravo. Za dalších 400m se napojuji vpravo na žlutou turistickou značku. Žlutá se po 200m stáčí vlevo. Jedu asi 1km, cesta se postupně začíná měnit v lesní cestu, terén tu je nerovný a převážně do kopce. Na tomto úseku je nejobtížnější část okruhu, dál už se vezu po pěkné cestě. 500m sjíždím po štěrku až k dubu Troják, dále se držím vlevo a po 500m se napojuji na zelenou značku. Pokračuji 450m k hlavní silnici, kterou přejíždím rovně a přes parkoviště vstupuji do obory (100m).

Oboru projíždím rovně z mírného kopce po naučné stezce Holedná, cca1,3km k rozcestníku Vrbovec - ryb., zde odbočuji vlevo a po žluté značce přijíždím za 600m k výjezdu z obory. Teď už jedu po cyklostezce v zastavěné oblasti 1,3km k rozcestníku Bystrc – Letná (možnost občerstvení - Hospoda u Klimešů). Tady odbočuji vlevo na cyklostezku č.1. Přejíždím Letenskou lávku a odbočuji vpravo na cyklostezku podél Svratky. Za 1,4km přijíždím vpravo ke Komínské lávce, před kterou pokračuji vlevo (Restaurace MJ Holiday).

Jedu další cca 2km ke Kamenomlýnské lávce. Přejíždím vpravo na druhý břeh Svratky, kde odbočuji vlevo a po 750m sjíždím na stezku pod úrovní silnice, ta mě po 300m přivádí ke křižovatce s ulicí Pisárecká. Na přechodu přejíždím silnici a znovu se vracím vlevo na cyklo č.1. Po 150m míjím Anthropos. Za dalších 100m se mírně stáčím vlevo a po 300m se stále držím vlevo, podjíždím most a po 450m přijíždím k přístřešku u Bike arény Anthropos.

Zde odbočuji vpravo, je zde směrovka na Nový Lískovec a pokračuji do kopce po pěkné cestě cyklostezkou Bobrava. Za 600m se dostávám k ul. Rybnická v Novém Lískovci. Zde zahýbám vlevo, pokračuji 200m a odbočuji vpravo na u. Raisova. Po 100m ulici opouštím vlevo na ul. Úpatní. Jedu rovně cca 600m a na křižovatce s hlavní silnicí (Petra Křivky) odbočuji vpravo. V separátním pruhu přijíždím až ke křižovatce s ulicí Chironova (1,4km). V tomto místě přejíždím silnici na protější stranu, odbočuji vlevo a po 80m, kde končí svodidla zahýbám ostře vpravo.

V tomto místě začíná neoznačená cesta, kterou z neznámého důvodu nenajdete ani v mapě, nicméně tu je a docela dobře sjízdná. Podél svodidel, v zahrádkářské osadě, jedu 200m a u lesa odbočuji vlevo. Asi po 10m vpravo je lesní pěšina, kterou se za 200m dostávám opět k cestě v zahrádkářské osadě. Jedu stále rovně až k asfaltce, cca 500m a pokračuji vlevo. Zpět k hlavní silnici to je 900m z kopce a po rovině. V případě, že pojedete MHD, zastávka Skalní směr Starý Lískovec je 250m vlevo od křižovatky Skalní/Pražská.

Obora Holedná

Rozhledna Holedná

Brněnská přehrada

Park Anthropos, muzeum, zde se můžete občerstvit a dofouknout kola