Pestrý celodenní výlet krajinou spojený s návštěvou Mariánských a Františkových Lázní
Bóža Bílek
Sice trochu delší, ale krásná houpavá trasa, která vede převážně mimo silnice krajinou v blízkosti známých lázní. Atraktivitě přidává i fakt, že oboje lázně jsou pro poznávání na koloběžce jako dělané. V pohodě projedete parky, které jsou rozlehlé a málo frekventované, takže doporučuji začít brzy ráno, ať vše stihnete. Rovněž průjezd Chebem na koloběžce je překvapivě atraktivní.

Žst. Mariánské Lázně, kam dorazíme vlakem z Františkových Lázní (neplacené parkoviště před nádražím, jinak placené o kousek dál).

Přes svou délku trasa poměrně dobře ubíhá. Je to dáno tím, že hlavní stoupání je hned na začátku, kdy jste ještě čerství, a i přesun vlakem Vám dá k dobru 120 výškových metrů. Na trase je hodně hladkého asfaltu, ať už na cyklostezkách nebo na minimálně frekventovaných okreskách. Lesní cesty jsou převážně hlinité s jemným štěrkem, takže nepředstavují žádný problém.

Po výstupu z vlaku v Mariánských Lázních vyrazíte kolmo k trati do mírného kopečku a asi po 700 metrech za železničním přejezdem odbočíte doleva po značené cyklotrase č.2068, abyste vzápětí za Lidlem zase odbočili doleva na výpadovku Chebská. Po pěkné cyklostezce vedle silnice se pěkně svezete asi jeden kilometr, opět přejedete trať a po 400 m zahnete doprava, stále po značené cyklotrase a současně zelené turistické značce. Na velkém kruhovém objezdu se držíte zelené značky, po které je lépe jet než po cyklotrase, která vede po poměrně frekventované silnici.

Čeká Vás táhlé stoupání, které ale vede příjemným lesem, takže není problém občas i jít vedle koloběžky. Na rozcestí s výhledem do kraje na okraji lesa navážete na NS Slatina a opět lesem projedete až do obce Krásné. Na silnici odbočíte doprava a hned poté zase doleva, sledujete cyklotrasu E6. kousek za vesnicí Krásné v lese pak dosáhnete nejvyššího bodu trasy, odtud už Vás čeká houpavá trasa převážně z kopce. Jen ještě jedno stoupání je před Vámi.

Pokračujete po lesní cestě několik kilometrů, na rozcestí za „U Háje“ odbočíte vpravo směrem na Vysokou. Poté Vás čeká pěkný dlouhý sjezd skrz Dolní Žandov až do Salajny, kde se dáte vlevo a za železničním přejezdem hned odbočíte doprava, kde Vás čeká přes dva km stoupání až do obce Palič. Projedete kolem chátrajícího statku a na křižovatce se dáte doprava a opět se krásně svezete až do Lažan. Po pěkné okresce s hladkým asfaltem dojedete do Lipové, kde se v místní hospůdce u křižovatky dobře najíte.

Po výjezdu z Lipové projedete několik zatáčkami po silnici a na začátku Doplní Lipiny buď můžete pokračovat po okresce, nebo, což doporučuji a trasa je takto zmapovaná, odbočíte po modré značce doprava do lesa podél Kozelského potoka. Jedná se o nedlouhý, ale pěkný úsek mezi listnáči. Před viaduktem poté odbočíte doleva a dojdete zpět na silnici. Za vesnicí Malá Všeboř na křižovatce doprava a na další zase doprava. Zde ale hned za křižovatkou po modré značce opustíte silnici a po polňačce po asi 300 metrech narazíte na vyvýšenou cyklostezku, na kterou se musíte tak trochu vydrápat. Tato cyklostezka E6 je ale bez chyby, je z ní pěkný výhled a dobře jede. Dovede Vás podél trati až k nádraží Cheb, kde se dáte doleva přes park do centra. Průjezd centrem je snadný, po širokých bulvárech bez aut dojedete až na náměstí a poté dolů k řece.

Před mostem odbočíte vlevo a podél hradebních zdí a skal dojedete ke kryté dřevěné lávce, po které se dostanete na druhou stranu. Bez problému se svezete po pěkné cestě podél sportovišť a vodní nádrže Skalka až k rozcestí na Vydrholci, kde odbočíte doleva po cyklotrase č.2057. podjedete rychlostní silnici a asi po dvou km na křižovatce Lužná odbočíte doprava k jezerům (zelená turistická značka). Minete pozorovatelnu vodního ptactva a stále po zelené mezi jezery dojedete až na rozcestí Pod Amerikou, kde se dáte doleva po cyklotrase 23. Na dalším rozcestí U Kapličky za lávkou přes Slatinný potok pojedete doleva okolo Labutího jezírka a kolem parku dorazíte k nádraží.

Prohlídka Mariánských a Františkových Lázní – koloběžka je opravdu ideální prostředek pro tuto aktivitu. Parky jsou poměrně prázdné a můžete zde bez problémů popojíždět, samozřejmě s respektem k ostatním návštěvníkům.

Centrum Chebu – stojí za to si udělat trochu času, podél širokých bulvárů je řada obchůdků a vináren, i hrad a okolí stojí za návštěvu.

Přírodní rezervace Amerika (Františkovy Lázně) – významné hnízdiště ptactva a výskytiště obojživelníků, po cestě míjíte pozorovatelnu, takže zájemci vezměte si dalekohled