Poznávací výlet přírodou ze Žihle do Podbořan
Bóža Bílek
Náročnější trasa, převážně hezkou přírodou, s množstvím míst k zastavení. Mírné převýšení získáte jízdou vlakem z Podbořan do Žihle. Vhodné pojmout jako celodenní výlet s řadou zastávek, a především přírodních úkazů. Vhodné pro ty, kteří nemusí jezdit jen po asfaltu. Na trase je řada možností se občerstvit. V sezóně řada možností ke sběru borůvek a hub.

Železniční stanice Podbořany, jízda ze Žihle.

Poměrně náročná trasa vzhledem k tomu, že vede převážně po lesních a polních cestách s častou změnou výšky. Je vhodné trasu pojmout jako celodenní výlet, tak se Vám jednotlivé úseky lépe rozloží a odpočinete si. Celkově má trasa díky vlaku mírné negativní převýšení, které ale zase tak moc nevnímáte. Na trase nejsou nebezpečné úseky, místy ale musíte dávat pozor na kořeny a jiné nerovnosti.

Vlakem se přesunete z Podbořan do Žihle, kde vlastní trasa začíná. Nebo do Žihle dojedete vlakem až z domova. Od železniční stanice vyrazíte krátce ve směru příjezdu vlaku na hlavní silnici, odbočíte doleva z mírného kopečka, držíte se zelené turistické značky. Asi po kilometru po přejezdu Žihelského potoka, šikmo přejedete náměstíčko kolem pomníku Sv. Jana Nepomuckého (stále po zelené), projedete obcí a najedete opět na hlavní silnici (cyklostezka č.39). na odbočce u Chvojkovského mlýna už odbočíte ze silnice doleva, stále po č.39 (stále zelená značka) do lesa. Asi kilometr budete po lesní cestě mírně stoupat, abyste se poté svezli z kopce do obce Ostrovec.

V Ostrovci na náměstí odbočíte doprava, stále po zelené značce a do kopce dojedete/dojdete kolem rybníka až k rozcestí Krtské skály. Navigace trasy Vás tu povede ostře doleva po lesní pěšině až ke Krtským skalám. Celý úsek přes les je dlouhý cca 2 km, asi polovinu trasy budete muset jít pěšky, ke skalám je to do kopce a také je lesní pěšina plná kořenů. Ale vyplatí se to. Kdo by se chtěl tomuto úseku vyhnout, může zvolit pohodlnou cestu tak, že na rozcestí bude pokračovat rovně a na prvním rozcestí opustí zelenou značku a bude se držet vlevo.

Sjedete do obce Krty a po trase NS Jesenicko budete mezi poli klesat až do Stebna. Takto najedete na červenou turistickou značku, projedete Stebnem, budete se držet vpravo. U rybníka překonáte krátké stoupání po místní silničce, po které v pohodě dojedete až do Petrohradu – na začátku obce odbočíte doleva k zámku. Ještě předtím, asi necelý kilometr za rybníkem, je u odpočívky odbočka doprava (červená značka) ke zřícenině hradu Petršpurk. K hradu musíte překonat asi 60 převýšení, kromě hradu je zde i hezká vyhlídka u kaple Všech svatých a po cestě dolů řada plastik.

V Petrohradu minete zámek a držíte se vlevo po silnici. V mírném klesání dojedete do Černčic, uprostřed obce odbočíte doprava směrem na Kryry. Asi po 3 km na rozcestí odbočíte doprava k lesu, přejedete přes mostek potok a za ním odbočíte doleva podél lesa. Po pěkné cestě dojedete do obce Kryry, kde se na náměstíčku dáte doprava po zelené značce, abyste vzápětí odbočili doleva do kopečka. Ještě předtím si ale můžete pěšky odskočit k Schillerově rozhledně. Od rozhledny se ale svezete po asfaltové silničce. Zelená značka Vás z obce Kryry dovede až k železniční stanici v Podbořanech.

Krtské skály – vyplatí se udělat si odbočku, i když Vás čeká trochu tlačení koloběžky. V okolí je ale hezká příroda a můžete navštívit bývalou těžební oblast a zatopený lom.

Zřícenina hradu Petršpurk – na odbočce z trasy navštívíte nejen zříceninu hradu, ale i vyhlídku u Kaple všech svatých a skalní útvar Dračí sluj