Příjemný výlet z centra Plzně na Radyni
Bóža Bílek
blue
Pohodová trasa převážně podél řek, vedoucí dominantně po nových cyklostezkách přírodním prostředím. Možnost mnoha zastávek v restauracích a občerstveních, pikniků u řeky. Atraktivním cílem je návštěva ikonického hradu Radyně. Částečně trasa využívá i místní silnice, přesto je možné trasu absolvovat i s dětmi.

Plzeň Hlavní nádraží. Pokud byste si chtěli trasu zkrátit, můžete dojet vlakem do Starého Plzence a na trasu navázat zde.

Trasa vede převážně po výborných cyklostezkách a po rovině podél Úslavy a Úhlavy. Jedinou fyzickou výzvou je překonání výškového rozdílu při výjezdu na Radyni. Na druhou stranu se pak ale pěkně svezete až do Černic. Na trase je několik krátkých úseků lesem po hlinitopísečných cestách, které jsou ale dobře sjízdné.

Od hlavního nádraží se po cyklostezce vydáte podél Plzeňských pivovarů, podjedete železniční viadukt a za křižovatkou odbočíte doprava k řece Úslavě ( za Baumaxem). Najedete na pěknou cyklostezku a držíte se podél řeky. Asi po dvou km, za golfovým hřištěm, přejedete po mostě na pravý břeh, narazíte na cyklostezku č.2127, která Vás dovede na Božkovské náměstí. Zde tuto cyklostezku opustíte, na náměstí se dáte doprava k řece. Ještě před mostem odbočíte doleva a po pěkné neznačené cyklostezce překročíte řeku opět na druhou stranu a dále jedete mezi poli po NS Údolím Úslavy. Po mostku se po chvíli zase dostanete na druhou stranu řeky, projedete Koterovem a na konci vesnice odbočíte doprava po cyklotrase č.31 přes můstek. Trasa nyní vede podél lesního porostu mezi loukami, podjedete dálnici a stále podél řeky dojedete až do Starého Plzence. Narazíte na hlavní silnici, dáte se doprava a na křižovatce pojedete stále rovně do kopce, směrem na Radyni.

Táhlým stoupáním mezi domky a vilami opustíte Starý Plzenec a pokračujete po silnici až ke křižovatce, kde se dáte doprava, stále do kopce. Odolejte turistickým značkám, které naznačují odbočky doprava k Radyni. Cesty jsou nesjízdné, plné kořenů a museli byste místy koloběžku i nést. Na další křižovatce opět odbočíte doprava do kopce k Radyni, kam dojedete už za 500 metrů.

Po stejné silnici se budete vracet, čeká Vás pěkný dlouhý sjezd. Po výjezdu z lesa za pilou odbočíte doprava, po místní pěkné asfaltce projedete, stále z kopečka, obec Losiná (cyklotrasa 2126) a na rozcestí v polích odbočíte doprava, stále po 2126. Na hlavní silnici se dáte doprava přes most přes dálnici a hned za ním odbočíte prudce doleva a asi 400 metrů pojedete podélně s dálnicí. Potom Vás už lesní cesta povede po úbočí kopce Valík, asi po půl km se dostanete na zpevněnou cestu (NS údolím Úhlavy) a podél řeky projedete zástavbou chat a domků, na hlavní silnici odbočíte doleva, přejedete most a za ním do krátkého kopečka dojedete na Radobyčické náměstí. Tady se u kaple dáme doprava a po krásné cyklostezce dojedeme mezi poli až do Hradiště. Za mostkem vpravo je přírodní plovárna Hradiště (u jezu) s občerstvením.

Pokračujete po Plzeňské cestě a najedete na cyklotrasu č.31. Parkem sjedete na úroveň řeky a poté v pohodě pokračujete ke Škoda Sportparku (občerstvení) a následně těsně podél řeky, tentokrát už Radbuzy, do které se Úhlava vlévá, dorazíte až k nádraží.

Návštěva hradu Radyně – hezké výhledy a placený vstup do Hradu. Možnost občerstvení.

Koupání: v sezóně se můžete na více místech buď vykoupat v řece nebo v přírodním koupališti Plovárna v poslední čtvrtině trasy v Hradišti.

Škoda Sportpark – už na konci trasy v Plzni, lezecké stěny, kolečkové brusle, beach volejbal, skatepark. ( https://www.skodasportpark.cz/ )