Toulky Českým rájem z Turnova na Hrubou skálu a k Věžickému rybníku
Gábina Kohlmannová
Atraktivní trasa v nádherné krajině Českého ráje

Turnov (neplacené parkoviště u Zimního stadionu nebo vlaková zastávka Turnov-město)

Členitá trasa částečně po silnicích a částečně po dobře značených cyklostezkách s asfaltovým a hlinitopísčitým povrchem s možnostmi občerstvení během cesty.

Z parkoviště se vydáte vpravo k vlakové zastávce a hned za železničním přejezdem odbočíte vlevo (značená cyklostezka 4078). Po asfaltové cestě vystoupáte na hrad Valdštejn, kde se můžete po prohlídce romantického hradui občerstvit v oblíbené Hospodě na Valdštejně s venkovním posezením. Dále pokračujete vlevo směrem na Hrubou Skálu, během cesty vás čekají nádherné pískovcové útvary a daleké výhledy do kraje. Na Hrubé Skále najdete kromě známého zámku opět několik možností k občerstvení.

Poté pokračujete dál po silnici dolů, po 400 m odbočíte vpravo (cyklostezka 4015) a po 300 m na rozcestí Hrubá Skála-Babylon opět vpravo (stále cyklostezka 4015). Po lesní asfaltce (a zároveň po červeně značené Zlaté stezce Českého ráje) budete tři kilometry mírně klesat romantickým údolím až k rozcestí Věžické údolí. Tady zahnete vpravo (cyklostezka 4010) a čeká vás úchvatná scenérie Věžického rybníka, který lemuje impozantní hradba skal (natáčel se zde film Jak dostat tatínka do polepšovny). Podél vody dojedete k parkovišti u silnice a po ní se dáte vlevo k rozcestí Pleskotský mlýn, kde odbočíte vpravo a máte před sebou delší stoupání k Lažanům, které vám v úvodu zpestří zajímavá a fotogenická Pekařova brána – nejkratší tunel v Evropě vysekaný do skály při stavbě silnice. Silnice vás poté dovede přes Lažany až do Vyskeře, kde budete stále sledovat značení trasy 14 a pokračovat do obce Kacanovy (možnost koupaliště u autokempu) a dále zpět k turnovskému nádraží a k parkovišti, kde můžete využít nabídku přilehlého sportovně-rekreačního areálu Maškova zahrada s koupalištěm a dalšími atrakcemi.

romantický hrad Valdštejn (http://www.hrad-valdstejn.cz/)

zámek Hrubá Skála (https://www.hrubaskala.info/)

možnost přírodního koupání ve Věžickém rybníku

letní koupaliště Maškova zahrada v Turnově (http://maskova-zahrada.cz/venkovni-koupaliste/)