Trutnov - Česká Skalice podél řeky Úpy
Bóža Bílek
Pestrá a příjemná trasa podél řeky. Vede převážně pěknou přírodou podél řeky, ve druhé polovině trasy je atraktivní průjezd babiččiným údolím po Cestě Boženy Němcové. Trasa využívá přejezd vlakem.

žst. Trutnov hl. n.

Lehčí červená trasa. Díky přesunu vlakem převážně z mírného kopečka, i když je na trase několik krátkých stoupání a jedno větší. Povrchy se střídají, všechny jsou ale výborně sjízdné. Trasa vede až na malé výjimky mimo silnice, takže je možné jí pojmout i jako celodenní výlet s dětmi.

Od nádraží se vydáte podél řeky, na kruhovém objezdu přejedete řeku přes Špitálský most a na druhé straně navážete na pěknou cyklostezku podél sportovišť. Minete po levé ruce koupaliště a přes lávku opět přejedete na druhou stranu. Projedete sídlištěm, na jeh konci opět přes lávku přejedete na druhou stranu řeky. Asi po půl km odbočíte doprava do kopce a po krátkém stoupání projedete mezi loukami s hezkým výhledem. Na druhém rozcestí odbočíte doleva dolů po štěrkové cestě a dojedete až k řece. Podél řeky pojedete asi 250 metrů k hlavní silnici, kterou rovně přejedete a navážete na značenou stezku „Úpa trail“. Atraktivní úzká cesta pokrytá jemným štěrkem Vás dovede až k lávce přes řeku, dále pokračujete po druhé straně. Povrch trasy je zde travnatý a hlinitý, okolo je bujná vegetace. Dojedete k silnici, dáte se šikmo vzhůru, podjedete viadukt a po poměrně málo frekventované silnici absolvujete jediné výraznější stoupání na trase, v délce asi 1,2 km. Na rozcestí Končiny, poté co minete domky, odbočíte doprava po žluté turistické značce. Nastoupanou výšku si pak pěkně užijete ve formě sjezdu, nejdříve k železničnímu přejezdu, za kterým odbočíte doprava, podél trati z kopečka sjedete do Suchovršic. Těmi opatrně projedete z prudšího kopce po kamenité silničce až k hlavní silnici. Z té ale hned odbočíte doprava přes pěkný Krytý věšadlový most (technická památka). Pokračujete po kvalitní cyklostezce podél řeky až k dalšímu mostu, přejedete na levý břeh Úpy, po chvíli zase na levý (držíte se teď zelené značky), minete další krytou dřevěnou lávku až dojedete do Úpice. V Úpici se můžete občerstvit, po průjezdu centrem městečka najedete na žlutou turistickou značku, přejedete přes most a hned za ním odbočíte doprava a pokračujete podél řeky. Po chvíli se přidá modrá turistická značka, po které se dostanete opět k řece. Pak už jedete podél Úpy, projedete sportovním areálem (další občerstvení). Modrá značka Vás dovede až na křižovatku, kde končí. Odbočíte doprava zpět k řece, po červené značce. Přejedete přes most (kolikátý už?) a jedete na řekou lesem po Cestě Boženy Němcové. Na rozcestí Pod Boušínem pokračujete rovně (červená vede doprava do kopce) a po pěkné cestě podél řeky obloukem opět najedete, asi po 1,5 km, na červenou značku. Hlinito-štěrková cesta místy trochu drncá, ale po chvíli se povrch zlepší a bez problémů Vás přivede až k Viktorčinu splavu a na Staré Bělidlo. Kousek za Bělidlem narazíte na sousoší Babičky s vnoučaty. Zde máte tři možnosti, jak pokračovat. Buď se dáte po zelené značce, která kopíruje řeku, a na silnici odbočíte doprava zpět k zámku. Nebo pojedete po cyklostezce č. 4018 (tato varianta je v navigaci). Nebo zvolíte variantu průchodem zámeckým parkem (zákaz jízdy) po červené značce. Za zámeckým parkem pokračujete po červené značce až k odbočce do České Skalice, kde po chvíli dojedete k nádraží.

Návštěva rodiště Babičky Boženy Němcové, Viktorčin splav, Staré Bělidlo i zámek Ratibořice s přilehlým parkem.