Vyhlídkový okruh okolo Kdyně
Bóža Bílek
Pestrá a atraktivní trasa spojená s výšlapem na hrad a rozhlednu Rýzmberk a s navazujícím okruhem po lesních cestách v okolí Kdyně. Kromě počátečního průjezdu obcí Kdyně vede celá mimo silniční provoz, nejdříve hlubokými lesy, poté po krásné cyklostezce s výhledy do okolí. Je vhodná i pro větší děti, které psychicky zvládnou táhlé stoupání na hrad 😊.

žst. Kdyně, u kterého je i neplacené parkoviště. Pokud přijedete autem, můžete trasu zahájit třeba na náměstí v Kdyni.

Technicky se jedná o snadnou trasu, vede buď po asfaltu nebo po zpevněných hlinito-štěrkových lesních cestách. Náročnější na fyzickou kondici je počáteční stoupání k hradu a následně ještě kousek lesem, zřejmě značnou část budete tlačit. Toto je ale následně odměněno ideálně profilovaným táhlým a mírných sjezdem ve druhé polovině trasy. V hořejších partiích lesa cesta trochu drncá, později ale přejde ve výbornou hladkou cyklostezku.

Od železniční stanice se dáte směrem ke Kdyni, nejprve podél kolejiště, pak hned po silnici z kopce až pod náměstí. Krátce vystoupáte k náměstí, které přejedete a vpravo pokračujete mírně vzhůru, asi po půl km odbočíte doleva a hned poté na první křižovatce doprava. Zde se už asfaltka láme příkřeji vzhůru, je to asi 2 km na vrchol až ke zřícenině hradu. Určitě stojí za to si krátkou odbočku udělat, z rozhledny je hezký výhled a o víkendech Vás čeká i občerstvení.

Z hradu se vrátíte zpět na asfaltku, sjedete krátce do Podzámčí a držíte se vpravo, na značené cyklostezce č.2193. Projedete kolem domků, nalevo minete místní koupálko a pokračujete lesem v dalším stoupání. Asi po třech km narazíte na silnici, odbočíte doleva do kopce, u parkoviště po asi 200 m se dáte doprava stále vzhůru. Po hladkém asfaltu dojedete k parkovišti a odpočívce, za kterou na rozcestí „Pod Korábem“ odbočíte doprava na lesní cestu. V tomto místě je nejvyšší bod Vašeho výletu, dále už je to na krátká místní stoupání jen po rovině nebo z kopce. V pozvolném klesání dojedete na otevřenou planinu, na rozcestí odbočíte doprava na cyklotrasu č.2051A a na dalším rozcestí asi po 70 metrech se dáte doleva po polní pěšině lemované ovocnými stromy. Po 300 metrech se trasa stáčí doprava z prudšího kopce, dovede Vás na místní silničku v obci Smržovice, kterou projedete a na konci odbočíte doprava do krátkého stoupání.

Tato poslední čtvrtina trasy je rájem pro koloběžkáře. Vede po úzké, ale kvalitní asfaltové stezce, převážně v mírném klesání s pěknými výhledy do údolí pod Vámi. Je lemovaná i řadou laviček a odpočívek. Za obcí Hluboká přejedete hlavní silnici a pokračujete po cyklostezce podél ní stále z kopečka. V Brnířově objedete zprava rybníček a kapličku a po zelené turistické značce pojedete v kratším stoupání k trati. Před ní odbočíte doprava a podél kolejí dojedete zpět k nádraží.

Zřícenina hradu Rýzmberk s rozhlednou – atraktivní výletní místo s rozhledem na Domažlice, Český Les i Šumavu. O víkendech s občerstvením.

V sezóně se nabízí třeba sběr hub, protože budete projíždět poměrně odlehlými místy uprostřed hlubokých lesů.