Výlet přírodou podél Úslavy z Nepomuku do Plzně
Bóža Bílek
Hezká cesta podél řeky s možností pikniků a zastavení, převážně přírodou. Budete projíždět řadou udržovaných osad u řeky, po cyklostezkách, lesních pěšinách místních silničkách s velmi malým provozem. Počítá se s využitím přejezdu vlakem z Plzně do Nepomuku. Protože trasa vede i v blízkosti železnice, můžete si délku přizpůsobit potřebám.

Plzeň Hlavní nádraží, výstup žst. Nepomuk

Trasa vede převážně po cyklostezkách nebo místních asfaltkách s výborným hladkým povrchem. Jen za Blovicemi je lesní úsek, kde je povrch složitější (hlinito-kamenitá cesta), není ale dlouhý a je na něm stoupání, kde koloběžku povedete, takže to ani není velký problém. Díky přesunu vlakem máte k dobru převýšení přes 100 výškových metrů, takže cesta pěkně ubíhá.

Po výstupu z vlaku v Nepomuku se vydáte podél trati proti směru příjezdu (pokud se nerozhodnete nejdříve zajet do městečka a navštívit zámek a náměstí), asi po 200 m trať přejedete a hned za ní odbočíte doleva mezi domky. Sledujete cyklostezku č.31. Projedete vesnicí Srby, na jejím konci přejedete trať a v mírném stoupání dojedete do Ždírce. Stále po cyklostezce 31. Cesta je přehledná, dovede Vás do Blovic. Pokud se chcete vyhnout frekventovanějšímu centru města, navigace Vás odkloní krátce po vjezdu do města doprava přes řeku a pak hned doleva podél Úslavy. Můžete ale Blovice projet, zajít třeba do restaurace a na trasu se po chvíli vrátit. Pojedete podél řeky, kousek za lávkou odbočíte doprava a narazíte na silnici, kde se dáte doleva hned doprava po cyklotrase č. 2288. U výjezdu za fotbalovým hřištěm je vpravo plovárna (viz Tipy).

Vjedete do lesa a po cestě do kopce dorazíte do chatové osady Kamensko. Před rybníčkem opustíte načnou cyklotrasu a z kopečka se svezete až k řece, povede Vás žlutá turistická značka. Po vjezdu na silnici ve Zdemyslicích se dáte doprava, žlutou opustíte a navážete opět na cyklotrasu č.31. V pohodě dojedete do Žákavy, kde krátce pojedete po frekventovanější silnici, jen asi 200 metrů a za zatáčkou odbočíte prudce doprava do krátkého stoupání. Po chvíli narazíte na pěknou cyklostezku podél řeky, přejedete trať a na silnici odbočíte doprava přes řeku a hned poté pokračujete doleva podél řeky. Kolem Lopatského rybníka dojedete k zámku Kozel, který můžete navštívit, nebo se pod ním občerstvit nebo si třeba zahrát minigolf. Dále pokračujete tak, že přejedete Úslavu, mostek je hned u rybníka a za ním se dáte doprava podél řeky po pěkné vyšlapané pěšině (pokud by pršelo, můžete se pěšině vyhnout, držet se silnice a do Šťáhlav dojet po silnici). Pěšina Vás dovede do Šťáhlav, kde dojedete na náves s kruhovým objezdem. Z hlavní se dáte doprava kolem zámečku po ulici Komenského (opět najedete na cyklotrasu 31).

Cyklotrasa 31 Vás dovede do Starého Plzence, na křižovatce odbočíte doprava z kopečka k řece, před ní ale odbočíte doleva, stále po cyklostezce 31. Čeká Vás pěkný tříkilometrový úsek podél řeky, podjedete dálnici, v Koterově dvakrát přejedete řeku a poté i železnici, stále po cyklotrase 31. Zástavbou mezi domky sjedete parkem k Úhlavě a poté ke Škoda Sportparku (občerstvení) a následně těsně podél řeky, tentokrát už Radbuzy, do které se Úhlava vlévá, dorazíte až k nádraží.

V Nepomuku si nedejte ujít návštěvu kultovního zámku Zelená Hora ( www.zelenahora.cz )

Pokud se necítíte na 40+ km, můžete vystoupit dříve a na trasu navázat např. ve Ždírci ( trasa pak bude cca 33 km) nebo v třeba ve Starém Plzenci ( 12 km ).

Přírodní koupací biotop Blovice – na konci Blovic, kde končí zástavba (vlevo je fotbalové hřiště) se nachází napravo ve svahu přírodní koupaliště. Se stánkem s občerstvením, otevřeno od června do září.

Po trase se nabízí i návštěva hezkého zámku Kozel (kousek za Nezvěsticemi) s přilehlým parkem a vyhlídkou.