Z Harrachova kolem Mumlavských vodopádů na Voseckou boudu
Gábina Kohlmannová
Během této trasy z Harrachova údolím Mumlavy přes úchvatné Mumlavské vodopády ke Krakonošově snídani, se stoupáním k Vosecké boudě a s pohodovou jízdou po Terex-Janouškově cestě úbočím horských hřebenů podél klidové zóny národního parku, si vychutnáte krkonošskou atmosféru plnými doušky.

Harrachov – centrální parkoviště (placené) nebo vlaková stanice Harrachov (3 km od naší trasy, připojení u Normy)

Trasa převážně po turistických asfaltkách (pouze pod Voseckou boudou 1 km po písčito-hlinité lesní cestě) s úvodním delším mírným stoupáním a následným rovinatým úsekem po vrstevnici 1000 m n. m. zalesněným úbočím krkonošských hřebenů. Trasa je vhodná i pro rodiny se staršími dětmi. Možnosti občerstvení během cesty.

Z parkoviště se dáte doprava k autobusovému nádraží, po 200 m se vpravo napojíte na cyklotrasu K2, která vás bude provázet téměř celou trasou. Pohodlnou lesní asfaltkou dojedete po jednom kilometru k odbočce k nejkrásnějším krkonošským vodopádům (100 m vpravo dolů po žluté značce). Poté pokračujete stinnou silničkou podél Mumlavy mírným stoupáním ke Krakonošově snídani. Tady se můžete v bufetu občerstvit na náročnější dvoukilometrový úsek stoupání k Vosecké boudě.

Od Vosecké boudy (1270 m n.m., panoramatické výhledy a chutné občerstvení) se vrátíte 1 km zpět na rozcestí Pod Voseckou boudou a pokračujete po cyklotrase K2 (Terex-Janouškova cesta) vpravo. Klidná silnička klikatící se přibližně 10 km zalesněným úbočím po vrstevnici 1000 m n. m. nabízí kromě horského čistého vzduchu i přírody (podél cesty vede hranice klidové zóny národního parku) opět hezké výhledy na tuto část Krkonoš.

Na rozcestí Kamenice-most pod Jakšínem (17 km od startu) si můžete případně zkrátit trasu o 5 km odbočením vlevo po modré turistické značce a ostřejším sjezdem údolím podél horské říčky Kamenice (i s Kamenickým vodopádem necelý kilometr od odbočky) dojedete do Harrachova, kde se napojíte zpět na naši trasu.

Terex-Janouškova cesta pokračuje po úbočí ještě 5 km a končí u hlavní silnice vedoucí z Harrachova k hraničnímu přechodu a dál do Polska. Pro zbývající 2 km na okraj Harrachova si můžete vybrat buď přímo mírný sjezd po silnici (může být silnější provoz) nebo z ní hned po pár metrech směrem k Harrachovu odbočit na pěšinu vedoucí (200 m) k souběžné lesní cestě s červeným turistickým značením. Stará celní cesta končí na okraji Harrachova, dáte se poté vpravo 100 m po hlavní silnici, před parkovištěm u Normy odbočíte vlevo a pokračujete po asfaltce Harrachova cesta (cyklotrasa K2A) 2,5 km k odbočce pod Mumlavskými vodopády, kde se dáte doprava a vrátíte se po výchozí trase K2 zpět k parkovišti

Mumlavský vodopád

Sklárna a minipivovar Novosad a syn v Harrachově

Ski muzeum, Hornické muzeum a Muzeum skla v Harrachově

Lanové centrum a bobová dráha v Harrachově