Z renesance Nového Města nad Metují do baroka Kuksu zpět přes pevnost Josefov
Adam Balcar
Rozmanitá trasa vedoucí zvlněnou krajinou z renesančního Nového Města nad Metují okolo vodní nádrže Rozkoš, České Skalice do barokní krajiny Kuksu a okolí. Zpáteční rovinatá cesta částečně podél Labe přes Jaroměř, pevnost Josefov a nivou řeky Metuje. Po cestě celá řada zajímavostí včetně možnosti občerstvení. První část vede po silnicích se standardním provozem, zpáteční trasa již s provozem zcela minimálním.

Parkoviště u vlakového nádraží. Alternativně je při příjezdu autem možné start i cíl posunout na parkoviště u nákupního centra na severním okraji Nového Města (kudy přímo trasa vede).

Středně těžká trasa se zvlněným profilem v první a rovinatým profilem v druhé části trasy většinou vedoucí po dobrém asfaltu. Průjezd pevnosti Josefov včetně výjezdu na Starý Ples vede po kostkách (cca 2 km), ale i na silniční koloběžce to není problém. V první části je standardní, spíše mírnější provoz kromě jediného úseku v Chroustníkově Hradišti. Zpáteční cesta vede po silnicích s minimálním provozem.

Trasa začíná na parkovišti u vlakového nádraží. Alternativně při příjezdu autem je možné start i cíl posunout na parkoviště u nákupního centra na severním okraji Nového Města (kudy přímo trasa vede).

Od vlakového nádraží se dáte ulicí začínající přímo rovně při východu z nádraží (ul. Nádražní). Hned na první odbočce odbočíte vlevo a mírným stoupáním vyjedete až u atletického stadionu, kde se dáte doprava (sem auta nemohou, ale na koloběžce zde lze projet). Minete dvě odbočky vlevo (pozor – vždy dáváte přednost), až dojedete na křižovatku ve tvaru kříže, kde se dáte vlevo do ulice Malecí. Tou projedete až na její konec, kde je stopka. Zde se dáte vlevo a u odbočky k nákupnímu centru je možné přejet na levé straně paralelně se silnicí vedoucí chodník až do obce Vrchoviny (nejedná se o cyklostezku, ale běžně tu cyklisté jezdí – jen je nutný respekt k chodcům; policie to respektuje).

Pokud pojedete po chodníku, je ve Vrchovinách nutno již najet na silnici a již po ní projet přes kruhový objezd směr Provodov – jedná se o 3. výjezd hned za výjezdem na Náchod. Zde následuje krátký sjezd a pod ním opatrně na prudkou zatáčku doprava. Dále již mírný sjezd do obce Provodov-Šonov, kterým pojedete stále po hlavní silnici, až se napojíte na cyklostezku č. 4055 (zhruba 200 m za obecním úřadem, který budete míjet po levé straně silnice).

Až projedete okolo mateřské a základní školy na pravé straně, budete stále s cyklostezkou odbočovat doleva, kde vás čeká luxusní asfaltová cesta s nulovým provozem. Tato je již součástí postupně budovaného cyklookruhu okolo vodní nádrže Rozkoš. Po ní dojete do místní obce Šeřeč a dále až na začátek obce Kleny.

Zde je již možné hned na začátku odbočit doleva na zcela novou (2021) cyklostezku, po které dojedete až do České Skalice k hotelu Rozkoš, k podjezdu pod obchvatem města a za ním hned k silnici směřující do města. Po ní se již dejte doleva.

Městem pojedete stále po hlavní silnici přes náměstí a dále do Velkého Třebešova, kde odbočíte doprava na Dvůr Králové. Přes Chvalkovice a Vlčkovice dojedete na hlavní silnici před Chroustníkovým Hradištěm. Zde opatrně na silný provoz a hned za Hradištěm odbočte vlevo směr Dvůr Králové. Po cca 1 km opět odbočte doleva na Žireč, kde již bude provoz minimální.

V Žirči opět doleva směr Jaroměř a rovně, již po cyklotrasa č. 2 Labská. Po cca 2 km odbočte na vedlejší silnici doleva směr Kuks, a dále po Labské až do Jaroměře, kde se stále držte cyklotrasy č. 2 až na most nad řekou Metují mezi Jaroměří a Josefovem, kde najedete na kostky. Zde již cyklostezku opustíte a pojedete po silnic do Josefova a po jeho průjezdu odbočíte doleva směr Jásenná. Minete letiště a na další křižovatce opět odbočíte doleva směr Starý Ples.

Za Starým Plesem se budete držet cyklotrasy č. 4034, po které projedete Šestajovice, Roztoky, Slavětín až do Černčic. Zde se trasa spojí s trasou č. 4059, které se držte – bude odbočovat vlevo. Po přejezdu mostu nad řekou Metují a krátkém kopečku přijedete na křižovatku, u které je na pravé straně křížek. Zde již cyklotrasu opustíte a dáte se směrem na Nové Město (jako orientaci uvidíte v dálce město samotné, nesmíte dojet až k vodojemu, který uvidíte před sebou).

Po rovince již dojedete až do Nového Města – místní části Krčín. Zde se dáte před bývalým kravínem doleva a na koci rovinky hned doprava (bývalý kravín jakoby objedete zleva). Pak se držte rovně až na křižovatku, kde budete dávat předost (napravo jsou kontejnery na tříděný odpad). Zde odbočte doleva a pokračujte rovně až na křižovatku s hlavní silnicí, kde odbočte doprava.

Nyní bude třeba se prokličkovat lokalitou se zástavbou RD na levé straně, přesnou trasu není nutno dodržet – všude je minimální provoz. Jen je nutné se dostat až do ulice Kpt. Jaroše. Až tedy minete na hlavní ulici obchod Coop na pravé straně, dáte se hned doleva, kde je z tohoto směru možné jet pouze na kole (z protisměru je jednosměrka). Po zatáčce vpravo se budete držet rovně – projedete před křižovatku a pak po zatáčce vlevo hned podbočte doprava a na koci ulice doleva. Zde již sjedete podél plotu mírným kopcem na začátek ul. Kpt. Jaroše, do které zatočíte vpravo. Zde hned na první odbočce vpravo do mírného kopce. Tato ulice vás zavede na hlavní ulici Náchodskou, po které se vydáte vlevo – zde využijte cyklostezku, která vás převede přes lávku nad železnicí. Za ní odbočte doleva a držte se se stále vlevo, mírným kopcem dolů až k železničnímu nádraží a tedy do cíle.

Cyklostezka z Provodova do Šerče – budete projíždět místem zaniklé obce Domkov, která musela ustoupit při vzniku vodní nádrže – je zde k tomu pěkná informační cedule.

Česká Skalice – zde je možné trasu prodloužit do kousek vzdálených Ratibořic a Babiččina údolí, přímo ve městě pak možno navštívit muzeum Boženy Němcové.

Chvalkovice – pěkný rybník a okolí.

Chroustníkovo Hradiště – před příjezdem do obce na levé straně hřbitov s monumentálním památníkem pochodu smrti.

Žireč – cyklomuzeum (https://www.arealzirec.cz/cs/cyklomuzeum), dále možnost odbočit z trasy do cca 2 km vzdáleného Braunova betléma (parkoviště), nebo 1 km vzdálené odbočky k novodobé křížové cestě 21. století (moderní sochařské umění).

Kuks – barokní perla kraje.

Letiště Jaroměř – po projetí pevností na pravé straně letiště, občas možnost vidět akrobatické tréninky (https://www.lkja.cz/).

Šestajovice – muzeum motocyklů (https://www.muzeum-motocyklu.cz)

Slavětín – po průjezdu obcí je na pravé straně velký výběh s chovem jelenů (https://www.statekudasku.cz/clanky/jeleni-farma.html).

Letiště Nové Město nad Metují – ke konci trasy hned na příjezdu do Nového Města je možnost krátké odbočení k místnímu letišti. Zde je příjemné občerstvení a často je zde na co koukat (koho zajímají letadla, seskoky apod.) (http://www.aknm.cz/).