Z Václavic kolem velké louže k rybníkům u Červeného Kostelce
Adam Balcar
blue
Nedlouhá, ale členitá trasa bez rovinatého úseku vedoucí z Václavic k vodní nádrži Rozkoš přes malé vesničky po klidných silnicích k rybníkům Špinka a Brodský a končící v Červeném Kostelci. Na trase je několik pěkných zastavení a rovněž možnost občerstvení.

Auto bez problémů zaparkujete u žst. Červený Kostelec a vlakem se přesunete do Václavic, kde vlastní trasa začíná.

Přes svou malou délku ne zcela lehká trasa s členitým profilem a většinou vedoucí po asfaltu (místy rozbitém) s dvěma krátkými spojkami po zpevněných cestách. Jeden prudší úsek s největším stoupáním v Řešetově Lhotě možno vzhledem k jeho nevelké délky zdolat pěšky.

Trasa začíná na vlakovém nádraží Václavice, odkud se vydáte hned vpravo až přijedete na křižovatku, kde zabočíte vpravo do podjezdu pod tratí a za ním hned vlevo a podél trati až k druhému podjezdu, kde se však dáte po cyklostezce č. 4055 vpravo dolů z kopce, až dojedete do Šonova.

Zde najedete na hlavní silnici, kde odbočíte vpravo a budete tak pokračovat stále po cyklostezce č. 4055 cca 660 m, po kterých odbočíte spolu s cyklostezkou vlevo. Po této cestě přijedete až do Šerče, kterou projedete a hned na jejím konci odbočíte vpravo a tím opustíte cyklostezku č. 4055.

Po přejezdu mírného kopečku se držte vpravo, až přijedete na křižovatku s hlavní silnicí. To přejedete kolmo na asfaltovou spojku se zákazem motorové dopravy (až druhou z odboček). Zde začíná mírné stoupání. Pozor na jedinou možnou odbočku před viaduktem pod silnicí I/33 – zde nutno pokračovat rovně přímo skrz viadukt. Dále se dostanete na spodní konec obce Vysokov, kde se opět napojíte na silnici, po které pokračujte vpravo a hned nejbližší odbočkou po cca 300 m odbočte vlevo směrem na Starkoč.

Ve Starkoči hned na začátku úseku s kostkami odbočte doprava a dále v kopečku se držte vlevo (rovněž možno sledovat zelenou turistickou trasu) až k železničnímu nádraží. Zde je nutné neminout úzkou cestičku za nádražím pouze se zpevněným povrchem, vedoucí podél kolejí (viz zelená a modrá turistická trasa), po které se dostanete k železničnímu přejezdu, kde se opět napojíte zpět na silnici. Po ní doprava do Studnice (zde pozor na nutnost dát 2x přednost) a z ní pokračovat na Řešetovu Lhotu, kterou projedete po hlavní silnici a současně se dostanete do nejprudšího úseku trasy. Po jeho zdolání dojedete do Trubějova, kde pozor na nepřehlednou křižovatku, kterou projedete rovně na Zábrodí. Zde vás čeká poslední stoupání trasy, nicméně v lese je možné zastavit u krásného rybníka Piccolomini. Na konci stoupání vyjedete z lesa a přijedete na křižovatku, kde odbočíte vlevo na Zábrodí.

Zde již budete sjíždět, nicméně hned pod kopcem nutno přibrzdit a odbočit kolmo doleva. Zde přijedete na samou hráz rybníka Špinka a hned na jejím konci odbočte vpravo (možno se držet červené turistické trasy) na úzkou silničku po břehu rybníka (pozor na hůře viditelné boule v asfaltu). Zde budete projíždět rekreační oblastí s možným občerstvením. Poslední část této propojky je opět pouze po zpevněném, ale celkem kvalitním povrchu, končícím napojením na silnici. Zde se dáte vlevo a již uvidíte druhý rybník Brodský s kempem (zde se koná každoroční sraz koloběžkářů pořádaný Kostkou). Projedete kolem kempu a již budete jen sjíždět až do samotného centra Červeného Kostelce.

Z centra je nutné na složité křižovatce trefit směr do ulice 5. května, která vede až na křižovatku se silnicí I/14, kterou překřížíte šikanou doleva a hned doprava (je možné držet se cyklotrasy č. 4018) do ulice Bratří Čapků. Dále se držte cyklotrasy, která po cca 350 m odbočuje vlevo do kopečka a k cca 400 m vzdálenému železničnímu nádraží – startu a cíli trasy.

Trasu je možno výrazně zkrátit – z výchozího bodu vlakového nádraží Václavice se vydejte vlevo ještě před železniční budovou (hned podél kolejí), kde se napojíte na lesní pěšinu a dále přes louku až k osamocenému domku, kde odbočte vlevo a sjezdem až na křižovatku pod viaduktem, kde odbočíte vpravo pod něj a tím se již napojíte na trasu.

Na cyklostezce č. 4055 po odbočení z hlavní silnice v Provodově přijedete ke křížku a v pravotočivé zatáčce za ním je možno udělat krátkou odbočku vlevo a „nakouknout“ do míst zaniklé (zaplavené) osady Domkov, kde je v současné době chráněná lokalita hnízdiště ptactva.

V Šerči je možné odbočit vlevo a po zpevněné cestě dojet k vodní nádrži Rozkoš (možno vykoupat se).

Na konci Šerče po odbočení vpravo je v teplých měsících možnost občerstvení.

Ve Studnici pěkně upravené centrum s krásným obecním úřadem sídlícím v bývalé tvrzi.

Mezi Studnicí a Řešetovou Lhotou možno v případě vhodné koloběžky zvolit zkratku lesní cestou okolo rybníku – na levé straně trasy.

Krásná zastávka v lese u rybníka Piccolomini cca 1,1 km za Trubějovem.

Kemp u rybníku Brodský – v sezóně možnost občerstvení či pořádného jídla, příjemný prostor k relaxaci u vody.