Ze Stříbra podél Mže přes Hracholusky do Plzně
Bóža Bílek
Pestrý celodenní výlet různorodým prostředím povodí Mže, střídající různé povrchy, převážně mimo silnice. Po cestě je řada možností k občerstvení a v sezóně i ke koupání. Jedná se o jednosměrnou trasu s využitím přesunu vlakem z Plzně do Stříbra.

žst. Stříbro (zahájení výletu na hl. n. Plzeň)

Pestrá trasa zahrnující různorodé povrchy. Na začátku po výjezdu ze Stříbra pojedete po pěkné štěrkopískové cestě, kolem Vranova po asfaltu, poté podél Mže do Pňovan Vás čeká hrubší štěrkopísek (houpavý profil nahoru dolů, kratší úseky potlačíte). Z Pňovan se parádně svezete po hladkém asfaltu okresky s minimálním provozem (víkend v srpnu). Za přehradou krátce vystoupáte terénem a pak Vás už čekají převážně cyklostezky a dobrým asfaltem nebo dobrým hlinitopísčitým povrchem. Jediné výraznější stoupání je od řeky do Pňovan, poté už jen dva opravdu krátké výstupy.

Od žst. Stříbro se dáte doprava proti směru příjezdu od Plzně, po chvíli vjedete na hlavní silnici, po které sjedete až k řece. Držíte se vpravo, sledujete modrou turistickou značku. (Pozn: podél hlavní silnice můžete jet v klidu opatrně po chodníku, který je na předměstí téměř liduprázdný.) Mži přejedete po pěkném kamenném mostě, za ním po krátkém mírném stoupání odbočíte doleva a po cca 100 metrech se dáte cik-cak vzhůru až k náměstí. Po projetí náměstí pokračujete úzkou uličkou vlevo (červená turistická). U zdi bývalého pivovaru v pěkném lesoparku se vyhnete schodů krátkou odbočkou a po červené sjedete opatrně (krátký prudký úsek s dobrým pevným povrchem)až k Červené lávce. Přejedete přes řeku a za ní se dáte doleva.

Minete hornický skanzen a expozice úzkokolejky. Následně po pěkné pěšině také několik bunkrů z 30tých let minulého století. Stále jedete po červené značce asi 5 km atraktivní přírodní scenérií, poté Vás cesta povede doprava od řeky vzhůru do prudšího, asi 250 m dlouhého stoupání. Po silničce projedete Vranovem a za ním se svezete k řece, která se zde rozšiřuje a nabízí odpočinek a koupání.

Následně Vás čeká nejnáročnější úsek trasy, nejdříve mírné houpavé stoupání nad řekou, občas koloběžku i povedete s ohledem na hrubší povrch. Minete po levé ruce atraktivní Pňovanský most, za kterým Vás modrá turistická značka zavede k viaduktu po tratí a následně k žst. Pňovany. Tady začíná kvalitní asfaltový povrch, který Vám usnadní táhlé, asi 2 km dlouhé stoupání až na okraj obce Pňovany. Odměnou za výšlap Vám bude cca 8 km dlouhý sjezd po kvalitním asfaltu (držíte se červené turistické značky). Na kraji obce Nová Jezná odbočíte doleva, projedete Hracholusky a dojedete ke kempu s restauracemi, občerstvením a možností koupání.

Po pauze sjedete stále po asfaltu k hrázi a dále až pod ní až k mostu pro pěší. Přejedete řeku (stále se se držíte zelené turistické značky), za ní se dáte doprava po proudu. Asi po 300 m odbočíte vzhůru do lesa do prudkého, asi jedem km dlouhého stoupání. V Újezdu nade Mží se držíte vpravo a po pěkné cyklotrase č. 2296 sjedete do Touškova. Po příjezdu na hlavní silnici odbočíte doprava přes řeku a poté asi za jeden km přijedete do Kozolup. Tady za křižovatkou hlavních silnic v zatáčce pojedete vlevo vzhůru, po 100 m opět vlevo navážete na cyklostezku č. 37. Podjedete trať a za ní se dáte doleva. Odtud Vás už čeká až do cíle celkem pohodová trasa s převážně mírným klesáním až do Plzně, vše po cyklostezkách. Budete se déle držet cyklotrasy č.37, na konci Vochova odbočíte doleva z kopce, podjedete trať, následně přejedete hlavní silnici a po pěkné hlinité polňačce dorazíte až ke Mži, před mostkem odbočíte doprava a podél pravého břehu si užíváte rytmické jízdy po rovince.

V Křimicích po vjezdu na silnici přejedete doprava most (pěkné místo s restaurací a odpočinkovou zónou) a poté pokračujete doleva zase podél řeky. Asi po 3 km na rozcestí opustíte č.37 doleva, za mostkem vjedete na silnici doleva a hned doprava k ZOO. Po cyklostezce přijedete k parkovišti ZOO, mezi nimiž se dáte doprava, na nejbližším rozcestí zase doprava a za 300 m doleva. Po cyklostezce přijedete k Lochotínské lávce, přejedete přes řeku a dále v pohodě dojedete ke Štruncovým sadům, nalevo necháte Doosan Arénu, přejedete Radbuzu a po lávce dojedete k nádraží.

Hornický skanzen – hned za Červenou lávkou po výjezdu ze Stříbra. Je zde ale nutnost předchozí telefonické domluvy ( +420 606 634 220 ).

Vodní nádrž Hracholusky – pěkné koupání u hráze s více možnostmi občerstvení

Křimice – za mostem vpravo je restaurace, trávník na slunění, minigolf, prostor pro pétanque, dětské hřiště. Dále asi 300 metrů po trase je travnatá Křimická pláž s disc-golfem, ohništěm

Návštěvnické centrum Plzeňského Prazdroje – mimoplzeňské určitě zaujme možnost zavítat do návštěvnického centra Plzeňského Prazdroje, které je 5 minut od nádraží a může poskytnout zajímavou tečku za výletem.