Ze Zlína kolem ZOO Lešná k větrnému mlýnu nad Štípou
Vladimír Přibyl
blue
Trasa vedoucí ze 2/3 po cyklostezkách, z 1/3 po málo využívaných vedlejších cestách. Poznáte nábřeží Zlína a vychutnáte si výhledy na Vizovickou vrchovinu, Hostýnsko - vsetínskou hornatinu a Hostýnské vrchy. Cílem je malebný větrný mlýn holandského typu nad obcí Štípa.

Výlet začíná na parkovišti nákupního centra Čepkov, nedaleko hlavního vlakového nádraží. Pokud jste autem, můžete zaparkovat zde, popřípadě v přilehlých uličkách.

Začátek a konec trasy je cyklostezka na rovině. U Štípy se začíná terén mírně zvedat, náročnější stoupání jsou na trase dvě, ale poměrně krátká. Zdatnější i tyto zdolají s přehledem. Převážná část trasy je po pěkném asfaltu, jen kousek vede po šotolině a lesní hliněné cestě. Proto je vhodná i jako výlet s dětmi.

Z parkoviště se vydáte po cyklostezce vedoucí pod klenbou stromů proti toku řeky Dřevnice. Hned za mostem přes řeku Januštici odbočíte doleva. Po 600 metrech projedete kolem dílny legendárního výrobce koloběžek K-bike ukrytého v garážích nacházejícími se po vaší pravé ruce. Cyklostezkou se dostanete až do Štípy, kde se můžete pokochat místní dominantou, kostelem Narození Panny Marie. Popřípadě se občerstvit v přilehlé restauraci. Po návratu na cyklostezku zjistíte, že se terén začíná mírně zvedat.

Dostáváte se k ZOO Lešná. Před jejími branami čekají lákadla pro děti v podobě tureckého medu, ruského kola, nafukovacích hradů a pardubického perníku. Pokračujete podél ZOO. Za její druhým vchodem se po několik desítkách metrů cyklostezka začne u lesa prudce svažovat a v pravém úhlu uhýbá doprava, následně doleva! Pokud jste přežili, pokračujete podél říčky příjemnou krajinou, poli, loukami až do Lukova. Zde opouštíte cyklostezku.

Odbočíte ulicí Hraběcí doprava a prakticky se tomuto městečku vyhnete. Začíná jízda po kvalitní, málo frekventované cestě druhé třídy. Čeká vás krátké stoupání a pak už jen jízda po vrstevnici a dlouhé kochání. Kolem vás se rozkládá Vizovická vrchovina, Hostýnsko -vsetínská hornatina a Hostýnské vrchy. Protnete hlavní silnici a pokračujete stále rovně až k letišti. Po dalším 1,3 km se dostáváte k zlatému hřebu tohoto okruhu, jímž je starý větrný mlýn. V přilehlém stavení bydlí milý pán, který vás rád vezme na prohlídku.

Cestou od mlýna pokračujete po cestě směrem k lesu, který skýtá stín a několik odpočívadel. První z nich je ideální na přenocování. Od rozcestníku „Pohančisko“ se cesta mění na nezpevněnou hliněnou a začínáte sjíždět do údolí. Po 800 metrech prudce odbočíte k biofarmě Juré. Zde se můžete občerstvit. Dolů se jede po nezpevněné cestě a šotolině až narazíte na cyklostezku.

Tím vaše putování po kopcích končí a znovu se dostáváte na asfaltku používanou pouze zahrádkáři. Dáte se vpravo kolem průmyslové zóny. Přijedete k hlavní cestě „U Tescomy“, zde odbočíte doleva a po 250 metrech se opět napojíte na cyklostezku. Tato opět kopíruje řeku Dřevnici. Po 5,5 km se dostanete do výchozího bodu vašeho putování.

Pokud si nevěříte na 25 km, můžete se u ZOO Lešná otočit a vrátit se stejnou cestou. (16 km)

Občerstvení U Staňků – čas na zmrzlinu a limču. Dále na trase už bude hledání zmrzky složitější. (49.2558128N, 17.7000128E)

Kostel Narození Panny Marie a přilehlá hospůdka se slušnou domácí kuchyní. (49.2623597N, 17.7151619E)

ZOO Lešná a přilehlý zábavní park s Ruským kolem.

Možnost odbočit na zříceninu hradu Lukov (+ 5 km) (49.3032881N, 17.7408039E)

Větrný mlýn s možností prohlídky. Ideální domluvit předem. Ale může se vám poštěstit a pán za vámi přijde sám. (49.2629197N, 17.7400958E)

Bouda vhodná k přespání pro 3 lidi. Popřípadě poskytne útočiště před deštěm. (49.2484456N, 17.7330361E)