Krkonošský okruh z Poniklé na Rezek a dlouhým sjezdem přes Jestřabí zpět
Gábina Kohlmannová
Zajímavá trasa vás provede po silničkách lemovaných roubenkami malebnou krkonošskou krajinou. Bez návalu turistů si zde užijete horskou přírodu, stoupání ve stinném lese i desetikilometrový pohodový sjezd s dalekými výhledy. S využitím krkonošského cyklobusu lze v letní sezóně zvolit i méně náročnou variantu bez stoupání (více v popisu náročnosti trasy).

Vlakové nádraží Poniklá (možnost parkování)

Členitá trasa vedoucí převážně po místních silničkách (pouze s kratšími úseky po silnicích s vyšším provozem) a po klidných lesních cestách. Povrch je asfaltový nebo zpevněný. Úvodní delší stoupání je kompenzováno závěrečným desetikilometrovým sjezdem. V letní sezóně je zde navíc možnost méně náročné varianty bez stoupání s využitím krkonošského cyklobusu. Jeho páteřní linka Harrachov – Pomezní boudy propojuje celé Krkonoše a má zastávku také přímo u hotelu Rezek (viz https://www.krkonose.eu/krkonosske-cyklobusy).

Od nádraží pojedete vpravo po cestě 50 m ke křižovatce, kde odbočíte vlevo a po místní silničce budete pokračovat mírným stoupáním do obce Jilem. Tady odbočíte na prvním rozcestí doprava na úzkou asfaltku (žlutá turistická značka) a můžete si vychutnat kilometrový sjezd k rozcestníku Pod Nístějkou u mostku přes Farský potok.

Za mostkem pojedete doprava k blízkému mostu přes Jizeru, hned za ním na křižovatce odbočíte vpravo a po hlavní silnici pojedete jen 400 m k první odbočce doleva. Před sebou budete mít čtyřkilometrové velmi mírné stoupání po klidné silničce romantickým údolím podél Vejpalického potoka až k rozcestí v Horní Dušnici, odkud budete pokračovat rovně po cyklotrase K8A. Čeká vás vydatnější (ale poslední) stoupání stinným lesem k silnici vedoucí do Rokytnice nad Jizerou, po které se dáte vlevo a určitě si po předchozím stoupání lesní cestou užijete nyní jízdu po rovinaté silnici s kvalitním asfaltem do nedaleké horské osady Rezek.

Rezek je oblíbená lokalita a turistická křižovatka, která se nachází ve III. zóně Krkonošského národního parku ve výšce 870 m n.m. Čeká vás zde kromě pěkných výhledů na krkonošské hřebeny i zasloužené občerstvení v místních restauracích. Po odpočinku se vydáte po silnici zpět k místu, kde jste se na ni připojili, a pokračujete dál stále rovně. Před sebou máte parádní desetikilometrový sjezd do Poniklé s působivými výhledy na okolní horské stráně. Asi 3,5 km od osady Rezek dojedete ke křižovatce U ručiček, kde se dáte vpravo směrem na Jestřabí (vlevo byste dojeli do Jilemnice). Pokračujete v pohodovém sjezdu přes Jestřabí v Krkonoších až do Poniklé, jedné z nejstarších obcí západních Krkonoš, která dostala jméno podle menšího potoka, jenž se místy úplně ztrácí a opět objevuje na jiném místě – „poniká“. Obec je známá tradiční výrobou skleněných vánočních ozdob, můžete zde také navštívit Muzeum krkonošských řemesel – obojí naleznete poblíž kostela sv. Jakuba. Dole u Jizery se potom dáte na křižovatce doleva po hlavní silnici a po 300 m nezapomeňte odbočit vpravo na lávku pro pěší přes Jizeru. Na druhém břehu pak pojedete vlevo po už známé silničce k nedalekému nádraží Poniklá.

Horská osada Rezek

Poniklá – Muzeum krkonošských řemesel (http://www.krkonose-muzeum.cz/)

Poniklá – výroba skleněných vánočních ozdob (https://www.rautis.cz/)