Z Jizerských hor do Krkonoš
Gábina Kohlmannová
Zajímavý výlet z Kořenova do Pasek nad Jizerou, do kraje zapadlých vlastenců, kde si užijete malebné a také klidnější horské prostředí na pomezí Jizerek a Krkonoš.

Vlakové nádraží v Kořenově, parkovat lze také v Horním Polubném (placené i neplacené parkoviště).

Členitá, dobře značená trasa vedoucí převážně po klidných lesních cestách nebo po místních silničkách. Povrch asfaltový nebo zpevněný, místy šotolina. Trasa je vhodná i pro rodiny se staršími dětmi. Možnosti občerstvení v průběhu trasy.

Od nádraží se dejte po silnici vlevo dolů směrem na Martinské údolí k Jizeře. Po necelých dvou kilometrech dorazíte ke křižovatce s hlavní silnicí do Harrachova, kterou opatrně přejedete a pokračujete místní silničkou stále podél Jizery po cyklotrase 17. Greenway Jizera. Na konci Dolního Kořenova vám cedule u cesty sdělí, že jste právě opustili CHKO Jizerské hory a vkročili do Krkonošského národního parku.

Příjemná úzká asfaltka vás dovede podél řeky ke Starému mostu v Mýtu u soutoku Jizery s Mumlavou. Pod názvem Planýrka tato cesta následně vede, stále téměř po rovině, romantickým Jizerským dolem až do Pasek. Nabídne vám krásné výhledy na blízké krkonošské hřebeny a v Pasekách pak na malebné roubenky. V závěrečném úseku Planýrky projedete kolem historické Staré školy z 18. století, mimo jiné spojené s životem Věnceslava Metelky, který se stal námětem pro román Zapadlí vlastenci K. V. Raise. Také se zde natáčel film Krakonoš a lyžníci.

Na křižovatce za Starou školou odbočíte vpravo a čeká vás stoupání kolem skiareálu Paseky ke Krkonošskému muzeu Památník zapadlých vlastenců. Od muzea pokračujete vlevo po cyklotrase K3 ještě přibližně kilometr nahoru paseckými stráněmi. Stoupání vám usnadní pohodlná asfaltka a určitě také nádherné výhledy do okolí. Na křižovatce U Bosny potom pojedete stále rovně a cyklotrasa K3, nyní pod názvem Famberka, vás provede 9 km zalesněným úbočím Hromovky a Kapradníku do Kořenova.

V Kořenově (už jste opět na území Jizerských hor) odbočíte na hlavní silnici vlevo a hned po 100 m pak vpravo na silnici do Horního Polubného. Tady pak u kostela odbočíte vpravo na silnici do Kořenova a máte před sebou poslední pohodový sjezd až k nádraží. Můžete zde ještě navštívit unikátní Muzeum ozubnicové dráhy s historickými železničními vozidly.

Krkonošské muzeum Památník zapadlých vlastenců https://www.krnap.cz/pamatnik-zapadlych-vlastencu-paseky-nad-jizerou/