Okruh z Mariánských Lázní údolím Jilmového a Kosího potoka přes Chodovou Planou
Bóža Bílek
Atraktivní trasa, která vede převážně přírodou po dobrých površích. Vhodná pro celodenní výlet spojený s koupáním a návštěvou hezkých center měst Chodová Planá i Mariánské Lázně. Vhodná trasa i pro výlet s dětmi.

žst. Mariánské Lázně (variantně možnost začátku trasy u žst. v Chodové Plané nebo v Plané).

Náročnost je dána pouze dvěma výraznými převýšeními, jinak je po celé délce velmi dobře sjízdná. Převýšení jsou ale relativně krátká a prudká, takže si je v klidu vyšlápnete vedle koloběžky a pak si užijete pozvolné sjezdy. Střídají se úseky s hladkým a hrubším asfaltem a také lesní hlinito-písčité cesty, občas s jemným štěrkem. Trasu si lze prodloužit odbočkou do Plané o 8 km.

Po výstupu z vlaku žst. Mariánské Lázně (pozor – ne Mariánské Lázně město) přejedete hlavní silnici a vydáte se mírně do kopečka Husovou ulicí. Asi po půl km přejedete železniční trať a hned za ní odbočíte šikmo doprava a projedete Bezručovými sady. Můžete si udělat i lehkou odbočku a navštívit Fontánu. Následně se držíte vlevo, objedete fotbalové hřiště a hned za ním se dáte mírně z kopečka podél Úšovického potoka. Můžete ochutnat vodu z Rudolfova pramene, který máte hned po levé ruce. Dále v pohodě dojedete po pěšině až k Antoníčkovu pramenu. Zde se dáte doleva mírně vzhůru ke kostelu Sv. Antonína, který vpravo objedete a hned za ním odbočíte prudce vzhůru lesem pod viadukt. Držíte se zelené turistické značky a současně značené cyklostezky č.2138.

Čeká Vás prudké stoupání v délce cca 500 m, dále pak ještě dalších 500 m pozvolnější. Tímto výstupem se ale dostanete na pěknou cestu s vyhlídkami na obě strany a další trasu si budete užívat v mírném i prudším klesání. Na rozcestí před Martinovem (odbočka při jízdě z kopce) se dáte doleva, držíte se stále zelené značky a cyklistické 2138A. Projedete vesničkou a stále z kopce dojedete až k penzionu Rainmuhle (po levé ruce máte rybníček). Mezi penzionem a rybníčkem sjedete k potoku a poté po úzké nenápadné pěšině krátce nastoupáte až k rozcestí, kde odbočíte doprava a opět navážete na cyklotrasu 2138A. Po pěkné trase podél Jilmového potoka dojedete až na místní silnici, po které se svezete jen asi 250 metrů, silnice se pak stáčí doprava a vy pokračujete rovně a vjedete do údolí Kosího potoka.

Údolí Kosího potoka je divočejší, je zde krásná příroda, málo lidí, a až k Michalovým Horám vede pěkná asfaltka. Po cestě se zastavte u pramene Čiperka. Orientace je zde jednoduchá, dlouho pojedete v bezprostřední blízkosti potoka po zelené turistické značce. Trasa v délce asi 3 km je příjemná, zakrátko dorazíte na silnici, odbočíte doprava a zajedete do vesničky Michalovy Hory (200 m), kde se můžete i občerstvit v místní hospodě. Po nadechnutí musíte absolvovat druhé náročnější, prudké stoupání po silnici do Vyškova, v délce cca 1,5 km. Poté Vás ale čeká hezký výhled do okolí a pěkný sjezd po místní silničce do Chodové Plané.

Chodovou Planou pojedete tak, že si uděláte krátkou odbočku k Novému Zámku, projedete parkem kolem Pivovarnického muzea a podél trati (kterou budete mít po levé ruce) najedete na cyklostezku č.604. Po přejezdu Nádražní ulice před železničním přejezdem odbočíte doprava podél trati a pokračujete po novém asfaltovém povrchu směrem na Mariánské Lázně. Asi po 1,5 km cyklostezka podjíždí trať a dále pokračuje lese, nyní už po hlinitopísečném povrchu s jemným štěrkem. Orientace je jednoduchá, jen na rozcestí cyklotras se dáte doleva, následně asi po 1 km vjedete na hlavní silnici, kde odbočíte doprava a hned poté doleva, opět po cyklostezce 604. V sezóně si můžete udělat krátkou odbočku ke koupališti Lido. Poté pokračujete ve směru do Mariánských Lázní přes obec Hamrníky (po příjezdu do obce odbočíte doprava). Po silnici dojedete až k železničnímu přejezdu, za kterým hned po 100 m zahnete doleva k nádraží.

Mariánské Lázně: centrum je v bezprostřední blízkosti trasy, takže se návštěva samozřejmě nabízí. Můžete město projet na začátku nebo i konci trasy.

Planá: Z Výškova nemusíte sjet hned do Chodové Plané, ale po cyklotrase 2138 po silničce zajet do Plané a navštívit místní hezké náměstí, Hornické muzeum a zámek. Po cyklotrase 604 (také turistická červená značka) pak bez problémů navážete na původní trasu. Trasu si tak prodloužíte o 8 km.

Lido: Přírodní koupaliště u obce Hamrníky, součástí je i naturistická pláž. http://naturista.cz/drupal/?q=nuda_plaze_marianske_lazne_lido