Okruh z obce Hranice česko německým pohraničím přes Trojmezí
Bóža Bílek
Okružní výlet z příhraničního městečka Hranice v ašském výběžku. Cílem je, kromě pohodové projížďky, návštěva Trojmezí, kde se do rozdělení Německa stýkaly hranice tří států. Přestože trasa je cca z poloviny vedena po místních silničkách, můžete jí absolvovat i s dětmi, protože provoz je zde minimální a přechod je uzavřen pro nákladní auta.

parkoviště u žst. Hranice v Čechách

První polovina trasy vede po místních silničkách s výborným asfaltem. Na začátku a na konci jsou krátká výraznější stoupání, jinak je trasa příjemně houpavá. Druhá část trasy od Trojmezí vede střídavě po cyklostezce s hrubším povrchem a po lesní cestě. Nejsou zde ale žádné problémové úseky.

Od nádraží vyrazíte zpět k hlavní silnici, kterou přejedete rovně a na další křižovatce se dáte doprava do kopce po silničce s téměř nulovým provozem. Minete po levé ruce benzinku a dojedete až k hraničnímu přechodu. Asi 600 metrů pojedete po hlavní silnici, na křižovatce se budete držet vlevo, v příjemném mírném sjezdu s výhledy do krajiny projedete vesničku Ebmath. Na jejím konci odbočíte doleva, držíte se červené turistické značky (a cyklotrasy HO 10).

Na rozcestí pokračujete rovně vpravo (červená se stáčí doleva) do vesničky Kugelreuth, kde na křižovatce odbočíte doleva, opět z kopce dolů. Po necelých dvou km projedete další vesničku Mittelhammer, za ní pak odbočíte doleva a na dalším rozcestí po půl km zase doleva. Zde jsou už ukazatele k Trojstátí, orientace je jednoduchá.

Za potokem už na Vás čeká odpočívka a řada informativních cedulí. Také zde začíná červená turistická značka, na kterou při odjezdu navážete. Z odpočívky pokračujete doprava po lesní a polní zpevněné cestě. V mírném stoupání dorazíte k odpočívce „U Lenka“ a dále pokračujete doprava, stále po cyklotrase a červené značce, až dorazíte k silnici a rozcestí nazvané Trojmezí. Silnici přejedete rovně a podél lesa vystoupáte až k silnici, kde pokračujete doprava. Asi za 400 metrů opět sjedete ze silnice na cestu, po které pojedete nejdříve krátce do kopce a potom sešupem až do Hranice v Čechách a k parkovišti.

Zastavte se v Trojstátí, kde se až do roku 1990 a tedy rozděleného Německa stýkaly hranice tří států. https://en.mapy.cz/turisticka?source=base&id=2004325&x=12.1024489&y=50.3181297&z=18

Pokud budete mít dostatek energie a chuti, můžete výlet zkombinovat s trasou Okruh severní částí Ašského výběžku k Trojstátí.