Přírodní okruh z Tachova přes Planou a podél Hamerského potoka
Bóža Bílek
Pestrá houpavá trasa, bez výrazných jednotlivých převýšení, převážně mimo zástavbu po pěšinách. Část trasy vede i po silnicích, tyto jsou ale minimálně frekventované a trasa je tak vhodná i pro výlet s dětmi.

Nádraží Tachov. Pokud přijedete autem, tak hned nad nádražím je neplacené parkoviště před supermarketem Tesco (Sokolovská ul..). V případě potřeby je možné trasu zahájit i od žst. Planá u Mariánských Lázní, navigace Vás povede okolo.

Na trase se střídá řada povrchů, od asfaltu přes časté hlinité cesty. Všechny povrchy jsou ale dobře sjízdné. Silniční pasáže jsou buď minimálně frekventované, nebo lze jet bezpečně podél silnice po souběžné cestě nebo po opuštěných chodnících. Hlinité cesty jsou dobře udusané, občas se vyskytují kameny, ty lze ale bez problémů objet.

Po výstupu z vlaku (nebo z auta na parkovišti u Tesca) se vydáte podél Sokolovské ulice mírně vzhůru, abyste hned po 150 metrech odbočili doprava Okružní ulicí. Na první křižovatce pokračujete rovně a po cca 150 m odbočíte na pěšinu doprava podél plotu areálu. Po vyšlapané pěšině se svezete z kopečka (opatrně), držíte se vpravo, až narazíte na místní silničku, po které se dáte doleva. Z kopečka sjedete k trati a pokračujete rovně až do Vilémova, který projedete obloukem doleva, držíte se cyklostezky č. 2138.

Z Vilémova se mírným stoupáním dostanete opět k trati až do Lomu u Tachova, který projedete a držíte se vlevo. Opět přejedete trať, a ještě chvíli v mírném stoupání dojedete do Nahého Újezdce. Odtud až do Plané je snadná orientace, stále se držíte cyklotrasy 2138 (současně i modré turistické značky). V mírném klesání podjedete trať, kousek za viaduktem odbočíte doleva a v krátkém stoupání dojedete k žst. Planá. U stanice odbočíte doprava a kolem fotbalového hřiště dojedete k lávce přes hlavní silnici. Za lávkou narazíte na červenou turistickou značku, po které mezi křovinami sjedete k silnici, kterou přejedete a po červené značce a podél Planského a následně Hamerského potoka budete pokračovat v mírném sjezdu.

Tuto pasáž si v klidu užijete, převažuje mírné klesání podél potoka, orientace je jednoduchá. Zpozornět musíte až když dojedete k výraznému viaduktu, za kterým opustíte červenou značku a u rozcestníku „U Ústí“ přejedete po mostku hamerský potok doprava a hned asi po 150 m opět na rozcestí odbočíte doprava směrem na Tachov. Držíte se značené cyklostezky č.2167. Ještě předtím si ale můžete cca v polovině trasy udělat hezkou pauzu v občerstvovně kempu Karolína.

Od ústí Vás čeká krátký výšlap do Kočova, za hlavní silnicí se dáte doleva a za potokem doprava směrem k Tachovu (směr letiště). Až k travnatému letišti vede trasa mírně do kopce, jedete ale po pěkné místní silničce s minimálním provozem, s výhledy a podél lesa, takže Vám to ani nepřijde. Na kraji Tachova se svezete z kopce, pak po rovince můžete jet podél silnice. Asi 1 km od esíčka u kostela odbočíte po zelené značce doprava přes lávku a narazíte na Windischgratzův pramen (je docela osvěžující a dobrý) a krásnou alejí dojedete až k hlavní silnici, po která pokračujete do centra.

Pokud spěcháte, můžete se na kruhovém objezdu vydat prudce do kopce k nádraží. Určitě ale doporučuji nevynechat projížďku městem. Nejdříve kolem zámku Tachov podél sportovišť podél řeky Mže, potom zpět po druhém břehu ulicí U náhonu. Po trase minete více restaurací s pěknou polohou u řeky. Kolem zámku a přes náměstí Republiky pak vystoupáte až k místu výjezdu.

Kemp Karolína: dobré umístění cca v polovině trasy, doporučené občerstvení, je zde nabídka teplých jídel i pití.

Planá: Můžete zajet do centra a navštívit místní hezké náměstí, Hornické muzeum a zámek.

Tachov: Navigace Vás provede jak centrem, tak i pěkným okruhem podél řeky Mže. Narazíte na řadu restaurací se zahrádkami, trasa vede po pěkných cestách se sportovišti podél cesty. V samotném centru stojí za zastavení zámek Tachov, náměstí Republiky a kostel Nanebevzetí P. Marie.

Pokus se Vám trasa zalíbila, můžete ji podruhé jet i v opačném směru.