S koloběžkou na nejznámější hřebenovku v srdci Moravskoslezských Beskyd
Gábina Kohlmannová
Ne
Užijte si atraktivní horský výlet z Bílé přes Staré Hamry nahoru na malebnou hřebenovku Gruň – Bílý Kříž s nádhernými výhledy, zakončený pohodovým dlouhým sjezdem ze Suľova k Černé Ostravici.

Bílá – velkokapacitní parkoviště u skiareálu (bez poplatku)

Horská trasa v turisticky oblíbené lokalitě, s delším stoupáním v první části a s devítikilometrovým pohodovým sjezdem v závěrečné části. Kromě krátkého úseku po hlavní silnici se silnějším provozem (z křižovatky Černá k odbočce Staré Hamry) vede dobře značená trasa po příjemných horských silničkách a lesních zpevněných cestách. Možnosti občerstvení v průběhu trasy.

Z parkoviště jeďte po silnici vpravo, po 500 m odbočíte za obecním úřadem vpravo na souběžnou cyklostezku vedoucí podél silnice až ke křižovatce Staré Hamry-Černá. Tady se dáte vlevo, jeďte opatrně, protože vás čeká kilometr a půl po frekventované hlavní silnici (pojedete ale z mírného kopce a úsek vám tak uteče rychleji). Hned za autobusovou zastávkou Staré Hamry-most zahnete vpravo a pokračujete dva kilometry po místní silnici do Starých Hamrů. Nezapomeňte se zastavit u symbolického pomníku Maryčky Magdonové (od kostela sv. Jindřicha 200 m vlevo dolů k přehradě Šance).

Ze Starých Hamrů pak následuje náročnější tříkilometrové stoupání lesem po asfaltové silničce (cyklotrasa 461 a 6181) na Gruň. Výstup vám v závěru zpestří působivé výhledy na Lysou horu. Na Gruni vás už čeká šest pohodových kilometrů po malebném gruňském hřebenu s kouzelnými vyhlídkami na beskydské vrcholky. Bude vás zde provázet také naučná stezka Gruň-Bílý Kříž se 14 informačními zastaveními. Můžete se zde také občerstvit, např. na oblíbené horské chatě Švarná Hanka nebo pak na Bílém Kříži.

Z Bílého Kříže pokračujete podél státní hranice k rozcestí Suľov. Tady se dáte vpravo (stále cyklotrasa 6181) a určitě si vychutnáte parádní, téměř devítikilometrový mírný sjezd po kvalitní lesní asfaltce. Ta končí na rozcestí u mostu přes Černou Ostravici. Odbočíte vpravo po silnici k nedaleké křižovatce Staré Hamry – Černá a odsud už potom doleva po známé cyklostezce se vrátíte zpět do turistického střediska Bílá. Tady si můžete před odjezdem ještě prohlédnout unikátní dřevěný kostel nebo lovecký zámeček s oborou a oblíbeným zookoutkem.

A kdyby vám počasí přálo a měli jste ještě síly, čas a chuť poznat zároveň i klidnější část Beskyd, můžete si výlet prodloužit o dvanáct zajímavých kilometrů viz trasa PK „Beskydský okruh Bílá – Bobek – Smradlava“. Stačí, když se v závěrečné části naší trasy u mostu přes Černou Ostravici nedáte doprava ke křižovatce Černá, ale doleva a dále už po zmíněné trase.

Naučná stezka Gruň – Bílý Kříž http://www.stezka-grun.cz/zacatek_zast.html

Pomník Maryčky Magdonové ve Starých Hamrech

Atrakce v turistickém středisku Bílá https://www.nabile.cz/services/childrens-groups/