Výletní okruh z Doks u Máchova jezera na hrad Bezděz a k Břehyňskému rybníku
Gábina Kohlmannová
Atraktivní letní trasa vás provede romantickým krajem Karla Hynka Máchy – navštívíte bájný hrad Bezděz a projedete se nekonečnými borovými lesy s možností závěrečného osvěžení na plážích Máchova jezera.

Doksy – vlakové nádraží (parkování možné v okolních, většinou placených, parkovištích)

Středně náročná, dobře značená trasa v mírně členitém terénu (pouze s výraznějším stoupáním u hradu Bezděz), převážně po méně frekventovaných silničkách a lesních cestách v turisticky vyhledávané oblasti. Trasa je vhodná jako celodenní výlet i pro rodiny se staršími dětmi. Možnosti občerstvení v průběhu cesty.

Od nádraží se vydáte kolem parkoviště do Valdštejnské ulice a po 400 m odbočíte doleva k železničnímu přejezdu. Za ním pojedete doprava a pak stále rovně po cyklostezce kolem Masarykových sadů a dál až k Poslovu mlýnu. Tady odbočíte doleva na Máchovu stezku (červená turistická značka), která vás dovede až k Bezdězu. Čeká vás náročnější čtyřkilometrový úsek po širší lesní cestě s písčitým povrchem, občas s kořeny. V první polovině je stoupání mírné, v závěru tohoto úseku je už stoupání znatelnější. Červená turistická značka vás následně provede obcí Bezděz za stálého stoupání až k první bráně hradu, kde si koloběžku odložíte a dál můžete pokračovat už jen pěšky – návštěva středověkého hradu za to určitě stojí. Cestou z hradu se pak můžete zastavit na občerstvení u početných stánků a restaurací, které lemují tuto atraktivní turistickou lokalitu.

Z Bezdězu budete poté pokračovat po cyklotrase č. 3045 kolem kostela sv. Jiljí starší silničkou mezi loukami k lesu (provázet vás budou krásné výhledy na hrad) a dál, stále příjemným mírným klesáním, dojedete k lesní křižovatce s Mariánskou cestou. Tady odbočíte vlevo a pojedete až k rozcestí U Tří borovic. Cyklotrasa 3045 zde odbočuje doleva, vy však pojedete rovně k nedalekému Břehyňskému rybníku, kde si můžete v občerstvení U Leknínu vychutnat výbornou zmrzlinu. Cestou kolem protější kaple sv. Vavřince pak budete pokračovat přibližně půl kilometru (po zelené turistické značce) k méně frekventované silnici vedoucí borovým lesem do Starých Splavů. Po ní se dáte vpravo a určitě si užijete pohodové čtyři kilometry jízdy po kvalitním asfaltu.

Ve Starých Splavech pak nezapomeňte odbočit ze silnice doleva nahoru na hráz Máchova jezera, po které dojedete k přístavišti Staré Splavy (opět možnost občerstvení) a dál vás cesta povede podél břehu s krásnými výhledy na jezero až k aquaparku. Za „tranzit“ aquaparkem sice zaplatíte 20Kč, ale budete tak moct pokračovat po břehu dál k Jarmilině skále a dál po Jarmilině stezce (červená turistická značka) kolem dalších pláží až k nádraží v Doksech. Přímo k nádraží se dostanete buď přes železniční nadchod (se šestnácti schody) vedle nádraží nebo pohodlněji po cyklostezce přes nedaleký přejezd, který už znáte z úvodu naší trasy.

královský hrad Bezděz – dominanta kraje, hrad patří k nejzajímavějším raně gotickým evropským památkám

Máchovo jezero – vyhledávaná rekreační oblast s možností koupání na několika plážích

Břehyňský rybník – národní přírodní rezervace