Z Ráje k Pekelné bráně na hradě Houska a přes Vrátenskou horu zpátky do Ráje
Gábina Kohlmannová
Ne
Kratší, ale vydatný okruh vás zavede do turisticky atraktivních míst v CHKO Kokořínsko na rozhraní Středočeského a Libereckého kraje. Kromě malebné kokořínské krajiny si můžete na naší trase vychutnat atmosféru tajemného hradu Houska včetně starobylé Zámecké cesty v Černém dole a také nádherné panoramatické výhledy z oblíbené rozhledny na Vrátenské hoře, nejvyšším vrcholu Kokořínska. Zážitková trasa zahrnuje několik stoupání v úvodní části i závěrečný pohodový pětikilometrový sjezd po místních silničkách. Výlet si můžete také zpestřit návštěvou originálních Městských lázní ve Mšeně.

Parkoviště u křižovatky v Ráji (u Mšena), příp. parkoviště pod Vrátenskou horou (obě parkoviště jsou neplacená)

Středně náročná, dobře značená trasa v členitém terénu, vedoucí po asfaltových silničkách a po lesních a polních cestách se šotolinou nebo s písčito-hlinitým povrchem. Trasa je vhodná pro rodiny se staršími dětmi. Možnosti občerstvení v průběhu cesty.

Z parkoviště u křižovatky v Ráji se vydáte po silnici směrem na Konrádov a Tubož (3 km, cyklotrasa 211). Na křižovatce u historického Tubožského mlýna zahnete doprava podél skal a rybníka a po 200 m odbočíte u rozcestníku ze silničky vpravo na starou Zámeckou cestu (cyklotrasa 0003). K hradu Houska vás čekají vás necelé tři kilometry po šotolinové cestě starobylou lipovou alejí v Černém dole (nejprve s mírným stoupáním, až poslední kilometr bude stoupání znatelnější).

U hradu Houska se můžete na nádvoří občerstvit a nenechte si také ujít prohlídku tajemného hradu opředeného pověstmi o pekelné sluji. V současnosti se zde koná i mnoho kulturních akcí (podrobněji viz www.hradhouska.cz ). Od hradu se pak můžete vydat po modré turistické značce necelých 300 m po lesní cestě (pozor na kořeny) k vyhlídce na Říp.

Naše trasa poté pokračuje příjemným mírným sjezdem po asfaltové silničce kolem parkoviště v Horní Housce a kolem Hospůdky Na konci sil k odbočce na Vojetín. Dáte se po ní vpravo (cyklotrasa 0002) a klesání po chvilce vystřídá kratší stoupání až k odbočce Vojetín-rozcestí. Tady opustíte asfaltku a čeká vás rovinatější úsek po písčité úvozové cestě lesem a následně loukou, už s vyhlídkou na nedalekou Vrátenskou horu. Společně s modrou turistickou značkou vás odtud cyklotrasa 0002 doprovodí až na vrchol Vrátenské hory (stoupání po lesní cestě necelý kilometr).

Na Vrátenské hoře se můžete občerstvit v malém kiosku a koupit si zde vstupenku na rozhlednu. Vystoupat 125 točitých schodů stojí za to, nahoře vás čeká nádherný panoramatický výhled do širokého okolí včetně malovaného popisu jednotlivých krajinných bodů na krytém ochozu rozhledny.

Od rozhledny se vrátíte kousek zpět k rozcestníku nad parkovištěm, kde se odděluje cyklotrasa 0002 spolu s modrou turistickou značkou doprava na lesní cestu (po ní jste k Vrátenské hoře přijeli) a pojedete nyní doleva dolů k parkovišti a dál po asfaltce do Libochovic. Tady zahnete doprava na silnici vedoucí do Mšena a budete pokračovat v pohodovém sjezdu (cyklotrasa 0001) až k odbočce na Příbohy a Brusné, kde nezapomeňte zahnout doprava. Máte před sebou poslední tříkilometrový úsek po klidné silničce, stále mírně klesající malebnou kokořínskou krajinou až k výchozímu parkovišti v Ráji, kde je opět možnost občerstvení v blízkých restauracích. A v nedalekém Mšenu se také můžete na závěr osvěžit v Městských lázních na zrekonstruovaném koupališti v originálním historickém stylu.