Okolo šachty
Zdeněk Pergl
Trasa vede po okolí Mostu, obkrouží lom Vršany. Vede po zpevněných i nezpevněných cestách, převážné mimo silnice. Když už vede po silnici, tak je to silnice místního významu s minimálním provozem. Trasa vede rekultivovanými místy po těžbě hnědého uhlí, také podél železniční trati, která byla přesunuta na v osmdesátých letech vybudovaný Ervěnický koridor, aby udělal místo těžbě uhlí.

Startovacím místem je železniční stanice Most, která je na železničním koridoru Ústí nad Labem - Karlovy Vary. Je tak dostupná mnoha železničními spoji z celé ČR. U nádraží je také možno zaparkovat. Dále jsou v blízkém okolí další parkoviště, třeba u nedalekého PENNY nebo TESCA.

Cesta nevede jen po asfaltu, ale i po různých polňačkách nebo šotolinkách. Není to trasa pro silniční koloběžku. Celkem trasa má 50 km a je tudíž pro trošku zdatnějšího koloběžkáře. Nicméně na ní nejsou žádné vražedné výstupy.

Trasa začíná před nádražím, z kterého se vydáme nahoru po Moskevské ulici. Na ní je vedle čtyřproudé silnice na širokém chodníku značená cyklotrasa. Jakmile se chodník stočí, stejně jako celá Moskevská ulice doprava, tak hned za zastávkou MHD využijte přechod a přejeďte čtyřproudou silnici.

Pokračujte dál doprava k centru po chodníku. Po necelých 200m z odbočte z chodníku doleva do mírného kopce a jeďte po asfaltovém chodníku do parku Šibeník. Z něj je asi po třiceti metrech odbočka do trošku většího kopce. Tady asi budete tlačit, kopec ale není nijak dlouhý, asi po 70m jste nahoře. Odbočte doleva, asfaltový chodník se stáčí doprava mírně dolů a pak hned nahoru. Pak se kříží s jiným. Vy jedete rovně. Dojedete k dalšímu příčnému chodníku. Za ním už pokračujete po šotolinové cestě, která vás dovede k mosteckému FUNPARKU, 3D bludišti a vyhlídkové věži.

Z lFUNPARKU se po šotolince a následně asfaltové cestě dostanete přes park až k přechodu přes ulici. Tu přejeďte a vydejte se doleva dolů. V dáli vidíte křižovatku s malým kruhovým objezdem a benzínovou pumpu. Vy jeďte stále po chodníku (je na něm vyznačená cyklotrasa) až k této křižovatce. Projedete zastávku MHD a odbočte doprava, stále se držte na chodníku, který se také doprava do kopce stáčí. Po chodníku vyjeďte až ke kruhovém objezdu. Ten projeďte rovně a hned za ním přejeďte tu ulici a zajeďte do parku. Parkem jeďte dolů až k rekreačnímu areálu/koupališti Benedikt. Ten vznikl z bývalého lomu, kde se těžilo uhlí. Projedeme Benedikt. Oplocený areál koupaliště a pak hřišť na míčové sporty máme po levé straně. Asfaltový chodník ústí do mírného kopce na asfaltový okruh, který je kolem celého areálu. Slouží zejména bruslařům. Vydejte se po něm doprava a asi po 50 m z něj odbočte doleva do kopce na příjezdovou komunikaci. Ta vás zavede až k výpadové tříproudové silnici. Průjezd Mostem vám snad usnadní obrázek.

Tu přejeďte na šotolinovou cestu, které je po levé straně lemována několika kapličkami a vede ke vtelenskému kostelu. Ten objedete zprava a pokračujte rovně po komunikaci, která přejde do mírně kamenité cesty. Cesta asi po 50 m ústí na panelovou komunikaci , která slouží jako příjezdová k jezdeckému klubu, který je možno vidět nalevo.

Pokračujte rovně po panelce a asi po 200 m se po levé straně objeví jablečný sad a před ním šotolinová možná původně asfaotvá cesta. Odbočte na ní a projeďte podél sadu až jejímu ústí na další šotolinovou cestu. Po ní se vydejte doprava. Cesta po chvíli směřuje mezi poli dolů a ústí na panelové cestě. Po ní se vydejte vlevo. Panelka asi po 150 m přejde v šotolinovou cestu, která se asi po dalších 300 m rozdvojuje. Pokračujte vlevo na polní cestu. Po pravé straně míjíte myslivecký posed a pokračujte po cestě mezi poli.

Polňačka se po necelém kilometru stáčí doprava a mění se ve starší asfaltovou cestu. Ta se pak stáčí doleva a pokračuje mezi poli, lesíkem a mezi dalšími poli kde klesá a ústí na silnici mezi obcemi Polerady a Volevčicemi. Tady odbočte doprava a napojte se na cyklotrasu 3106. Silnice/cyklotrasa vede pod viaduktem železniční tratě až do Polerad.

Na kraji Polerad odbočuje cyklotrasa 3106 doleva přes potok a pokračuje do kopce až k vyhořelému stromu, kde odbočuje doprava a pokračuje po bývalé železniční trati. Jeďte stále dál po cyklotrase 3106 přes Havraň, Malé Březno, Strupčice, Vrskmaň a přes hráz vodní nádrže Újezd až pod viadukt železniční tratě. Celý tento úsek trasy, který začíná před Polerady, měří necelých 20 km.

Hned za viaduktem odbočte na cyklotrasu 3107 (určitě si všimnete závory a průjezdu vpravo vedle ní). Po cyklotrase 3107 pak dojedete přes Komořany kolem mosteckého jezera a kostela až do Rudolic. Cyklotrasu 3107 opustíte až na konci Rudolic po necelých 17 km po přejetí mostu přes železniční koridor. Tady odbočte vpravo a ze silnice přejedete na místní chodník/cyklostezku, po které po necelém kilometru dojedete zpět na nádraží.

Doporučuji si z cyklotrasy udělat za Strupčicemi odbočku na místní rozhlednu a vyhlídku na lom Vršany, který vlastně po téhle trase celý objíždíte. Proto jsem jí nazval „Okolo šachty“.

V Mostě na Šibeníku můžete navštívit na Šibeníku FUNPARK s 3D bludištěm a vyhlídkovou věží.

Na trase doporučuji se občerstvit ve Vrskmani v restauraci "Na stezce" je tam i venkovní posezení.