článek byl publikován
5.6.2021
v sekci
Koloběh

Význam 1,5m odstupu řidiče od cyklisty či koloběžkáře?

autor: 

Bóža Bílek

Na toto téma se poslední dobou rozpoutala řada polemik o smysluplnosti, vymahatelnosti atd. Rád bych vyjádřil svůj názor z trochu jiného pohledu. Podle mě vůbec není klíčové, jestli policajti budou vedle cyklistů (a koloběžců) běhat s metrem a měřit vzdálenost, nebo jestli vůbec budou schopni přestupek prokázat. V prostředí EU se neustále zvyšuje počet zákonů, značek na silnicích. Tato filozofie má tendenci dělat z lidí nemyslící ovce a omezuje osobnostní přístup a odpovědnost. A osobní odpovědnost by měla být tím hlavním pro každého účastníka provozu. Vždyť ono to přece není možné vše striktně a precizně podchytit předpisy. Jako příklad uvedu stálé cedule s omezením rychlosti. Je tam limit 60 km/h a jak velký rozdíl je, když zde jede Trabant nebo moderní Škoda Octavia? A třeba k tomu mrzne a je kluzko? To přesné číslo 60 má asi tak stejnou přesnost jako těch 1,5 metru.

Jsou země, kde je omezení řádově méně, osobně jsem si vyzkoušel při jízdě na skútru (Vietnam), nebo na motorce (Brazílie). Úplně jiný přístup, minimum značek, ale že bych viděl nějaký rozdíl v počtu nehod nemohu říct. Lidi zde jezdí víc „na oči“ a podle podmínek.

Tedy, ten hlavní dopad této nové legislativy vidím takto: „motoristi, uvědomte si, že počet cyklistů a koloběžkářů narůstá, je to trend a je to v obecném zájmu, narůstat bude dále, tak to prosím vezměte na vědomí. A dávejte pozor!“ Osobně už zažívám změnu myšlení. Ne že bych měl v minulosti nějaké výrazně negativní zkušenosti na kole nebo na koloběžce. Ale letos jednoznačně vnímám to, že mě řidiči daleko častěji objíždějí s větším rozestupem a opatrněji. A v tom vidím hlavní význam a smysl. A funguje to…..